Miért és mit felejtünk el gyorsan: lehet, hogy nem kéne magolva tanulni?

Tudomány

Egyre többet tud meg a tudomány a memória működéséről és ez kevéssé hasonlít az erről kialakított vélekedéseinkre.

Sokan gondolunk úgy az emlékezésre, mint amikor fiókokat nyitogatunk és onnan próbáljuk elővarázsolni régen elraktározott, de már bizonytalan állapotú holmijainkat.

De vajon tényleg így képződnek az emlékek és valóban szinte készen várnak a felidézésére?

Az emlékezetről szóló hagyományos elképzelések szerint persze tanulni is úgy lehet, ha jó alaposan memorizáljuk a tanultakat, majd felmondjuk magunknak és másoknak a leckét, ami rövid távon sokszor működik is. De tényleg így működik a memória?

Racsmány Mihály pszichológussal beszélgettünk, interjúnkat a friss Magyar Narancsban olvashatja. Ízelítő az interjúból:

MN: Az emlékezettel, felejtéssel kapcsolatos kutatások nyomán mennyire gondolnak most másképp a tanulás folyamatára?

RM: A teszthatás jelentőségének felismerése az egyik legfontosabb fejlemény az utóbbi évtizedek memóriakutatásában, mivel felhívta a figyelmet arra, hogy a diákokat teljesen magukra hagyjuk a tanulás kérdésében. Megtanítjuk őket számolni, írni, olvasni, de tanulni már nem tanítjuk meg őket, mert azt gondoljuk, hogy azt mindenki tud. Így azután mindenki próbál valamiféle stratégiát kitalálni.

MN: Ez amolyan próba-hiba alapon történik?

RM: Úgy valahogy, és a kutatások azt mutatják, hogy ezek a stratégiák majdnem mindig rosszak. A tanulók sokkal hatékonyabban is meg tudnák tanulni a tanulás tárgyát, ha a memóriájuk működésével kompatibilis módszereket használnának. De megvan az oka annak is, miért tartják a diákok – tévesen! – a kvízre, a tesztre épülő stratégiát kevésbé hatékonynak. Rövid távon, mondjuk, pár órán belül ezek a módszerek kevésbé hatékonyak, mint az ismétlésen, újratanuláson, jegyzetelésen, mentális térkép készítésén, fogalmak összeszervezésén alapuló hagyományos tanulási módszerek. Ezek átmenetileg nagyon nagy mennyiségű információt képesek aktívan tartani a memóriánkban. Ha ekkor azonnal jön egy ellenőrző vizsga, vagy magunknak rögtön felmondjuk a tananyagot, akkor a tanultakat látszólag prímán vissza tudjuk adni. Egy hét múlva persze a 70 százalékát már el is felejtjük annak, amit keservesen megtanultunk.

Racsmány Mihály

Racsmány Mihály

 

 

A tesztre épülő módszerrel lényegesen kisebb sikerünk lesz rövid távon, hosszabb távon viszont szinte alig következik be felejtés, így minél később jön a vizsga, annál magabiztosabb lesz a teljesítményünk – ekkor már jelentkezik ennek a módszernek az előnye. Mindezt nagyon nehéz intuitívan belátni, mert mindig a jelenből indulnak ki az érzéseink, a jövőre vonatkozó jóslataink – ezt nevezzük belátási torzításnak. Azt gondolom, hogy amit most jól tudok, azt jövő héten is tudni fogom, amit most rosszul tudok, azt a jövő héten is rosszul fogom tudni – de ez nincs így!

A szakemberrel többek között arról is beszélgettünk, hogy vajon beültethetők, kicserélhetők-e emlékeink, van-e realitás a sci-fi regények és filmek újratölthető, törölhető emberi memóriáról szóló felvetéseinek? Ahogy persze arról is, hogy miért felejtünk.

A friss Magyar Narancs a standokon kapható vagy megrendelhető itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.