Minél mélyebbre!

  • narancs.hu
  • 2017. augusztus 14.

Tudomány

Ma van a barlangászok világnapja.

A barlangászat szerelmesei a híres francia szpeleológus Marcel Loubens 1952. augusztus 14-i halálának emlékére nevezték ki a napot a sportág világnapjává.

Barlangi járat

Barlangi járat

Fotó: Nyerges Attila

A barlangászat nemcsak mint sportág, hanem mint kutatási tevékenység is sok kihívást tartogat. A barlangok felfedezésének vágyát sokan az emberiséggel egyidősnek tartják, de a barlangok tudományos megismerése csak a 17. században kezdődött. A technikai eszközök fejlődése a 19-20. századra tette lehetővé a kutatások ugrásszerű fejlődését, majd ezután szép lassan a turizmus is bekebelezte magának az izgalmas természeti képződmények sokszor egyáltalán nem veszélymentes látogatását.

A barlangászat így aztán két különálló ágra oszlik: a barlangkutatásra és az extrém sportnak számító barlangászatra. Utóbbira Magyarországon is több egyesület biztosít lehetőséget, de nem magányos hobbistáknak ajánlott: a barlangászat komoly erőfeszítést igénylő "csapartjáték".  Az extrém kihívásokon, hódítás- és felfedezésvágyon túl a szpeleológia interdiszciplináris tudományág, amelynek feladata a különféle barlangok és képződményeinek leírása, vizsgálata, feltérképezése – mindehhez persze a geológiától a klímakutatáson keresztül tartozó ismeretek szükségesek.

Kevesebben jártak ott, mint a Holdon – Kik azok a barlangászok?

Az ezerméteres mélység meghódítása a nyolcezres magasságáéhoz hasonlítható - tartják a barlangászok, ám, ellentétben a hegymászókkal, alig tudunk valamit róluk. Kik ők, és mit csinálnak a föld alatti járatokban? Mire jó ez az egész? Kétféle barlangász van. Az egyik sportol és túrázik, leereszkedik egy ismert barlangba, körbejárja, ahogyan más az erdőt.

A világnapot ihlető Loubens épp ilyen kutató volt, fő felfedezéseit a negyvenes évektől kezdve érte el. 1947-ben meghódította Franciaország legmélyebb függőleges aknabarlangját: ez 446 méter ereszkedést jelentett. A veszélyek és sérülések nem tántorították el, ám 31 éves korában halálos baleset érte a franciaországi Pierre-Saint-Martin barlangban. A kutatót nemcsak a barlangászat mártírjának, de úttörőjének is tekintik, mivel az aknabarlangok (zsombolyok) szakértőjeként ő dolgozta ki a mély kürtőkbe való leereszkedés technikáját.

A magyar barlangászok legutóbbi nagy eredménye épp tavaly nyáron született: négy magyar barlangász – Ambrus Gergely, ifjabb Adamkó Péter, Jager Attila és Tóth Attila – vett részt a Grúziában található Voronya-barlang feltárását célzó nemzetközi expedícióban. A csapatnak át 
kellett úszni az 1440 méter mélységben található víz alatti járaton is, hogy végül elérjék a Föld legmélyebb szárazföldi pontját – mínusz 2130 méteren.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.