Interjú

„Nem gondoltuk, hogy ekkorát szól”

Barna Imre Ferenc és Barnaföldi Gergely Gábor fizikusok

Tudomány

Egy új, magyar kutatók által kidolgozott, világszerte komoly visszhangot kiváltó, matematikailag alaposan alátámasztott elmélet adhat magyarázatot a világegyetem működésének számos rejtélyére. De mi a jelentősége egy ilyen felfedezésnek, mit magyaráz meg a forgó világegyetem modellje, mennyit tudunk az univerzum méreteiről és tulajdonságairól? És mit ér egy magyar kutató a világban? És vajon nem szédül-e, amikor irdatlan távolságokba mereszti tekintetét? A publikáció elméleti fizikus szerzőit, a HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpont munkatársait kérdeztük.

Magyar Narancs: Mindig meglepi a laikusokat, hogy a világegyetem nem csupán tágul, hanem forog is. Hogyan értelmezzük ezt? Miért fontos ez?

Barna Imre Ferenc: Kezdjük egy kis tudománytörténettel. Einstein először azt mondta, hogy statikus a világegyetem, majd jött Erwin Powell Hubble, aki 1929-ben felfedezte a vörös­eltolódást, és először fogalmazta meg, hogy tágul az univerzum. A kilencvenes évek végén Samuel Perlmutter, Brian P. Schmidt és Adam Riess észrevették, hogy a világegyetem gyorsulva tágul – 2011-ben meg is kapták érte a fizikai Nobel-díjat. E tágulás szemléltetésére szokták mondani, hogy vegyünk egy léggömböt, amely egyre gyorsabban fújódik fel minden irányba: a felszínén minden felrajzolt pont egyre távolabb kerül egymástól. Ezek a változások a métereket, órákat számláló skálán nem érthetők meg, mégis azt jelentik, hogy valamilyen erő egyre gyorsabban húzza szét a rétestésztát – csillagászati skálákon mérve. Erre nekünk is csupán matematikai formuláink vannak – mi sem tudjuk ezt másképp elképzelni.

MN: Mi az a nevezetes Hubble-állandó?

Barnaföldi Gergely Gábor: A Hubble-paraméter azt méri, hogyan növekszik a tágulás sebessége a távolság függvényében. Különböző kozmológiai modellek vannak ennek értelmezésére. Az egyikben a táguló univerzum idővel össze fog esni, létezik olyan, ahol a tágulás örökké lassul és szépen beáll, s van, amely szerint teljesen konstans. Ez utóbbi az, ami kompatibilis a mérési eredményekkel, és amiről úgy gondoljuk most, az a kozmológiai standard modell, vagy a Lambda-CDM modell. A lambda azt jelzi, hogy benne van ez a sötét anyagos lambda-konstans, az Einstein-egyenlet extra tagja. Ez a modell egészen jól működik, és többféle megfigyeléssel alátámasztható.

MN: Hányféle módon lehet meghatározni a Hubble-állandó értékét? Két alapesetről hallani: amikor a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás, vagy valamilyen csillagászati referenciapont (ún. sztenderd gyertyák) szerint próbáljuk meghatározni.

Barnaföldi Gergely Gábor: Visszatérnék az Imre által említett modellre: fújjuk a lufit, két tetszőleges helyre felrajzolt pont távolodik egymástól. Meg akarjuk mérni, hogy milyen sebességgel távolodik minden mindentől – de ezt hogyan tehetjük meg? Az a kérdés, hogyan tudunk olyan kis pontocskákat definiálni, amelyek valamilyen módon valamilyen referenciakerethez rögzítettek. Ám globális referencia nincs az általános relativitáselméletben, minden egyenlet csak lokálisan érvényes. Nos, akkor keresünk olyan fizikai jelenségeket, amelyeknek minden fizikai rendszerben ugyanolyannak kell lenniük. Az egyik ilyen, ugye, a kozmikus háttérsugárzás. Ez nem sokkal, néhány száz­ezer évvel az ősrobbanás után keletkezett: a később bekövetkezett gyors felfúvódás (avagy infláció) után kifejlődtek az első atomok, majd a különböző kozmikus objektumok, és mintegy 370 ezer évvel az ősrobbanás után a sugárzás elvált („lecsatolódott”) az anyagról. Amikor lecsatolódik a sugárzás az addig vele együtt fluktuáló anyagról, megmarad ennek a fluktuációnak a hatása, és ez az utolsó érték öröklődik a kozmikus háttérsugárzásban. Amikor ma, 13,77 milliárd évvel az ősrobbanás után, megmérem a kozmikus háttérsugárzást, akkor a fluktuációk/darabkák közötti távolságot fogom tudni használni arra, hogy megnézzem, hogyan változott a tágulás mértéke. Igen ám, de ez nekem arról ad képet, hogy akkor ott régen hogyan tágult és hogyan fejlődött az univerzum. Ha ma körbe akarok nézni, akkor figyelembe kell vennem, hogy a fény véges sebességgel terjed.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.