Odüsszeusz

  • - w -
  • 1996. augusztus 29.

Tudomány

- w -

Azt az egyet tudnám, miért nem bírok soha sehova odatalálni, pedig az első Szigeten egész héten kint voltam, meg a másodikon is. Két út van, gyakorlatilag egymásból nyílnak, a bejárat is oda vezet. Például a gyrososhoz az ember odatalál, de a Nagyszínpad csak úgy van meg, ha elvergődök a kijáratig, kicsit pihenek, aztán nagy svunggal visszaindulok. Aztán csüggedten fordulok meg, ha jobbról Alba Kör- vagy balról Free Tibet-sátrat látok, és a tévelygésből kifolyólag (nem ide jöttem) sosincs annyi türelmem, hogy legalább egy összefüggő percnyit végignézzek a Free Tibet-videóból, hogy megtudjam, mi az, ami előtt ott többen ülnek. A képernyő színe olyan, mintha a Chinese Swordsman II menne, de biztos nem az.

Ha visszaértem a könyökbe, elindulok a másik úton, azon kell valahol a felénél befordulni, a sátrakon át balra, akkor van meg a Nagyszínpad, ahhoz képest már a többihez is elnavigál az ember. Persze lehet, hogy a Free Tibetnél kellett volna bemenni a mezőre. Az biztos, hogy a dombtetős sátor, ahonnan sejtelmes zajok jönnek, és egy szemét a belépő, zsákutca, egyébként se mernék bemenni. Az egyetlen fix pont, amit bármikor, keresés nélkül is megtalálok, illetve kizárólag úgy, az a Hare Krisna rock ´n´ roll-intézmény. Egy tejeskávé színű hálóingbe öltözött idősebb úr a Johnny B. Goodot játssza, csak nem az a refrén, hogy "Go, Johnny, go", hanem "Hare, hare". A dobos elektromos dobon, Metal Church hangszínen, taktjelre nyomja, a bőgős egy legalább kétszázezer forintos Warwickon, biztos ezért adtam a múltkor egy ötvenest a piros lámpánál. Néha Ramones-, máskor Venom-számokra megy a hare-hare. Annyira morbid, hogy a Blaha Lujza téri, egyszerre csak egy hangon megszólalni képes pumpálós orgona után ilyet hall tőlük az ember, hogy képtelenség egyszerűen odébbállni. Mire idáig jutunk, úgyis elfelejtettük, miért kerestük a Nagyszínpadot, megvárjuk hát, míg az öregből kifogy a szufla, elköszön, és azzal biztatja a táncolókat, hogy holnap is lesz műsor. Aztán két hét múlva ki lehet jönni kutyát sétáltatni. Akkor egyből látszik a felállás, melyik út hová vezetett, csak akkor már nincs meg, merre voltak a krisnáék, a gyrosos, a Free Tibet, a sok mindenféle sátor, csak a Nagyszínpad, az jön be mindig.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.