Odüsszeusz

  • - w -
  • 1996. augusztus 29.

Tudomány

- w -

Azt az egyet tudnám, miért nem bírok soha sehova odatalálni, pedig az első Szigeten egész héten kint voltam, meg a másodikon is. Két út van, gyakorlatilag egymásból nyílnak, a bejárat is oda vezet. Például a gyrososhoz az ember odatalál, de a Nagyszínpad csak úgy van meg, ha elvergődök a kijáratig, kicsit pihenek, aztán nagy svunggal visszaindulok. Aztán csüggedten fordulok meg, ha jobbról Alba Kör- vagy balról Free Tibet-sátrat látok, és a tévelygésből kifolyólag (nem ide jöttem) sosincs annyi türelmem, hogy legalább egy összefüggő percnyit végignézzek a Free Tibet-videóból, hogy megtudjam, mi az, ami előtt ott többen ülnek. A képernyő színe olyan, mintha a Chinese Swordsman II menne, de biztos nem az.

Ha visszaértem a könyökbe, elindulok a másik úton, azon kell valahol a felénél befordulni, a sátrakon át balra, akkor van meg a Nagyszínpad, ahhoz képest már a többihez is elnavigál az ember. Persze lehet, hogy a Free Tibetnél kellett volna bemenni a mezőre. Az biztos, hogy a dombtetős sátor, ahonnan sejtelmes zajok jönnek, és egy szemét a belépő, zsákutca, egyébként se mernék bemenni. Az egyetlen fix pont, amit bármikor, keresés nélkül is megtalálok, illetve kizárólag úgy, az a Hare Krisna rock ´n´ roll-intézmény. Egy tejeskávé színű hálóingbe öltözött idősebb úr a Johnny B. Goodot játssza, csak nem az a refrén, hogy "Go, Johnny, go", hanem "Hare, hare". A dobos elektromos dobon, Metal Church hangszínen, taktjelre nyomja, a bőgős egy legalább kétszázezer forintos Warwickon, biztos ezért adtam a múltkor egy ötvenest a piros lámpánál. Néha Ramones-, máskor Venom-számokra megy a hare-hare. Annyira morbid, hogy a Blaha Lujza téri, egyszerre csak egy hangon megszólalni képes pumpálós orgona után ilyet hall tőlük az ember, hogy képtelenség egyszerűen odébbállni. Mire idáig jutunk, úgyis elfelejtettük, miért kerestük a Nagyszínpadot, megvárjuk hát, míg az öregből kifogy a szufla, elköszön, és azzal biztatja a táncolókat, hogy holnap is lesz műsor. Aztán két hét múlva ki lehet jönni kutyát sétáltatni. Akkor egyből látszik a felállás, melyik út hová vezetett, csak akkor már nincs meg, merre voltak a krisnáék, a gyrosos, a Free Tibet, a sok mindenféle sátor, csak a Nagyszínpad, az jön be mindig.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.