Olvasói levelek

  • 2004. április 15.

Tudomány

Ma már köztudott, hogy nagy nap volt március 1-je a Magyar Posta történetében. Elkészült az új logisztikai központ Budaörsön.
A posta honlapja szerint 14 milliárd, a Magyarország legkedveltebb napilapjában nyilatkozó dr. Szabó Pál vezérigazgató szerint csaknem 10 milliárd. Ha ennyi, ha annyi,működnie kellene. Tapasztalatunk szerint jelenleg a nem elsőbbségi levelek kézbesítési ideje 5-20 munkanap, az elsőbbségi leveleké 2-4 munkanap, az utalványoké 2-15 munkanap.

Talán csak PR-fogás az egész. Megszoktuk, hogy van posta, hogy jön a postás, hogy egy-két nap alatt megérkeznek a levelek, utalványok, hogy szinte észrevétlen jelen van mindennapi életünkben, ahogy a víz, villany, gáz, telefon. Most leckét kapott az ország, megismerhettük, milyen az, amikor nem működik. Az esküvő után két héttel jön a meghívó, az újszülött már bölcsődés, mire értesülünk, hogy megszületett, a halálhír csak hamvasztás után jut el hozzánk. Minden megrendelés, minden számla, minden befizetés, minden kifizetés késik, a fél ország áll, várja, hátha holnap már nem üres táskával jön a postás. Az anyagi kár felbecsülhető. Várják a leveleket. Egész nap telefonálnak. Nem hiszik el, hogy már két hete elküldtük, ez ellentmond a józan észnek és minden eddigi tapasztalatuknak. Az erkölcsi kár felbecsülhetetlen. A postán cinikusan mondják: "leveleket felveszünk." Hol lehet panaszt tenni? "Bárhol, csak ne levélben küldje." Hofi ha élne, milyen boldog lenne. Az egész ország vele énekelné, hogy "Szabó úr, ez el van szabva..."

Valakik hibáztak. Néhány középszintű vezetőt elbocsátottak. Egy 14 (vagy 10) milliárdos beruházás összeomlása miatt középszintű vezetőket? Nem lehetett sejteni, hogy aki mondjuk Nagykátáról egy fél óra alatt beér a Keletibe, az hülye lenne még másfél órát utazni Budaörsre? Már a nagycsoportos óvodások kórusban ordítanák, hogy "a menedzsment mondjon le!". Ahogyan Európában szokás.

Most már valahogy, valamennyit működik a rendszer. Ezt kikövetkeztethetjük abból, hogy a hozzánk érkező levelek hányadrészén látható az új típusú vonalkód. És hogy naponta hány levél érkezik sérülten, nejlonzacskóba csomagolva, elnézést kérnek, a feldolgozás során megsérült, de ezentúl a legnagyobb gonddal fogják kezelni... Csehov és Gogol kíváncsi postamesterei eltörpülnek az új gépek teljesítménye mellett. Tulajdonképpen hány levél is van naponta? Egyszer 3 milliót hallunk, az NSZ-ben Szabó úr szerint négymillió, a posta honlapja szerint 2-2,5 millió a levél naponta. Lehet, hogy megint csak Hofinak van igaza?

Talán országnevelő akcióról van szó. Minél régebben adtunk fel egy levelet, annál később kézbesítik. A március elején feladott levelet április végére ígérik. A ma feladott levelet talán holnap, talán holnapután, de egy-két héten belül szinte biztosan kézbesítik. Csúnyák voltunk, rosszak voltunk. Nem kellett volna előbb feladnunk a leveleket. Meg kellett volna várnunk a március 16-i áremelést. Tudtuk, hogy készülnek rá, de reméltük, hogy nem lesznek ilyen pofátlanok, elhalasztják addig, mire újra működőképesek lesznek. Tévedtünk.

Na mármost, tisztán szexuálpszichológiai szempontból,képzeljük el, hogy van a belvárosban egy jól működő műintézet, csinos, kedves lányok, udvarias kiszolgálás, korrekt árak, tiszta udvar, rendes ház, és a menedzsmentnek az a rögeszméje támad, hogy a tavasz első napján kitelepíti az intézményt az autópályák metszéspontjába. Az új helyen minden büdös és mocskos, a hiányzó munkaerőt az út menti parkolókból pótolják, a várakozási idő megnövekszik, az árakat felemelik, de az elsőbbségi vendéget kétszer annyiért azonnal átverik, a menedzsment kirúg egy-két középszintű madámot, megígéri, hogy április végére kitakarítanak, megérkeznek a hiányzó berendezési tárgyak stb. stb. Tessék megtippelni, milyen gyorsan fog csökkenni az intézmény népszerűségi mutatója! És most látható, hogy a postának milyen szerencséje van. Belőle csak egy van! Posta nélkül félkarú óriás a nemzet. Testvéreim, imádkozzunk együtt, hogy a posta mielőbb újra működőképes legyen. Ésimádkozzunk azért, hogy ha nem működik, ne hazudja azt, hogy már működik.

Sztrókay Kálmán

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.