Veszprémi viadukt: Pillantás a hídra

  • - legát -
  • 1998. november 19.

Tudomány

Tavaly heten, idén hatan ugrottak a halálba a veszprémi viaduktról, többnyire lehetetlenül fiatal emberek. Nem csoda, hogy a dunántúli város idén hatvanéves jelképét sokan az öngyilkosok kultuszhelyének tartják, ami azon túl, hogy rettenetes dolog, nem éppen hízelgő egy az átlagosnál dinamikusabban fejlődő településre nézve. Nem csoda, hogy a veszprémi önkormányzat sok mindennel próbálkozik annak érdekében, hogy valamiféleképpen megállítsa ezt a borzalmas sorozatot.
Tavaly heten, idén hatan ugrottak a halálba a veszprémi viaduktról, többnyire lehetetlenül fiatal emberek. Nem csoda, hogy a dunántúli város idén hatvanéves jelképét sokan az öngyilkosok kultuszhelyének tartják, ami azon túl, hogy rettenetes dolog, nem éppen hízelgő egy az átlagosnál dinamikusabban fejlődő településre nézve. Nem csoda, hogy a veszprémi önkormányzat sok mindennel próbálkozik annak érdekében, hogy valamiféleképpen megállítsa ezt a borzalmas sorozatot.

A veszprémi viadukt, hivatalos nevén Szent István Völgyhíd, éppen hatvan évvel ezelőtt épült meg egy 258 000 pengős beruházás és kétévi kemény munka eredményként, hogy a város Jeruzsálem-hegy és Temető-hegy közötti szakaszát összekösse. A vasbetonból készült építmény legjellegzetesebb vonása az aszimmetria: a híd lábazata voltaképpen két kisebb és egy nagyobb ívből áll, és ettől válik építészeti különlegességgé. Egyébként szürke; szépnek, kecsesnek vagy elegánsnak a legnagyobb jóindulattal sem mondható, mégis néhány év alatt

Veszprém szimbólumává vált

Valószínűleg csak azért, mert még a legfakezűbb amatőr fotós is bele tudja komponálni egy bizonyos szögből a híd nagyobbik ívébe a veszprémi Várhegyet, toronyórával, lánccal, és ez annyira látványos, hogy a várossal kapcsolatban nagyobb képi közhelyet el sem lehet képzelni.

Az építmény - amit neveztek már szimplán Völgyhídnak, Rákosi Mátyásnak, majd 1988 óta ismét Szent Istvánnak - "a városrészek közé illeszkedve tölti be közlekedésszervezői, városszerkezet-alakító szerepkörét. Nyilvánvaló, ha egy műszaki alkotás spontán módon válik egy város jelképévé, akkor többet jelent a város társadalma számára egyszerű funkcionális létesítménynél." Legalábbis ezt olvashatjuk abban a kiadványban, ami 1988-ban jelent meg, az objektum felavatásának ötvenedik évfordulójára. A kis könyvben számos visszaemlékezéssel, műszaki adattal, kis színessel emlékeznek meg a hídról, arra viszont még utalást sem találunk, hogy a veszprémiek körében az a kifejezés, hogy "na jó, kimegyek a hídra", tulajdonképpen már az avatás óta az öngyilkosság szinonimája. Szinte alig akadt olyan év, hogy néhányan ne vetették volna le magukat a majd´ harmincméteres mélységbe, pánik és botrány azonban csak tavaly lett a dologból, ugyanis amellett, hogy

az áldozatok száma nőtt,

egy éven belül négy gimnazista is így vetett véget az életének; közülük hárman ugyanannak az iskolának a tanulói voltak, sőt 1997. augusztus 28-án a gimnázium egyik tanárnője is követte őket. A szomorú sorozat ezzel nem ért véget, idén már hatan ugrottak le a hídról, legutóbb október 4-én egy huszonegy éves lány.

A tavalyi esetek hatására a veszprémi önkormányzat azonnal vizsgálatot indított, milyen technikai intézkedésekkel lehetne megelőzni a bajt. Marton Ferenc, a helyi településfejlesztési bizottság elnöke elmondta, sorra vették a lehetőségeket, de a látványos fizikai beavatkozások (védőháló kifeszítése, a korlát vonalában elhelyezett két méter magas plexi, drótháló) közül egyik sem olyan, ami biztos védelmet nyújthatna, vagy ami mégis, azt a híd viszonylag kényes statikai helyzete miatt nem lehet megvalósítani. "A veszprémi viadukt

nem olyan, mint

az Eiffel-torony,

aminek a teraszrészeit berácsozták, a hídból nem lehet állatkerti ketrecet csinálni" - mondta Marton Ferenc, aki foglalkozását tekintve statikusmérnök, ám akinek mégis az a meggyőződése, hogy a viadukt esetében nem a műszaki megoldások vezethetnek eredményre. Ugyanígy látják a veszprémiek is, legalábbis a legfrissebb közvélemény-kutatási adatok alapján harmincnyolc százalékuk gondolja úgy, hogy semmit sem lehet tenni, míg a védőrácsot tizenhét százalékuk, a védőhálót pedig tizennyolc százalékuk tartaná jónak. Viszont mindössze tizenhárom százalékuk gondolja úgy, hogy hatásos lesz az az intézkedés, amit végül a veszprémi közgyűlés jóváhagyott, és ami már meg is történt, nevezetesen, hogy 103 előnevelt fát, lombhullatókat és örökzöldeket vegyesen, telepítettek a viadukt alá, a Séd-patak mentén. Ahhoz ugyanis, hogy ezek a fák megnőjenek, lombjuk összeérjen, és ezáltal a mélységérzet csökkenjen, legalább három évnek el kell telnie.

A fák telepítése összefügg azzal a pszichológiai vizsgálattal, amit szintén a veszprémi önkormányzat felkérésére végeztek, de a lélekgyógyászok tanácsolták azt is, hogy világítsák meg a viadukt mellett álló templomot, valamint a völgyben helyezzenek el egy

anyát gyermekével ábrázoló óriásplakátot

(erre még nem került sor), hátha hatásosak lesznek. A híd két végére telefonfülkéket állítottak fel, a rendőrség és a polgárőrök naponta többször járőröznek itt.

"Mindent megteszünk annak érdekében, hogy valamiféle megoldást találjunk, bár jól tudjuk, nem lesznek kimutatható adatok arról, hogy ezek az intézkedések mennyire hatékonyak" - mondta Asztalos István alpolgármester, aki szerint szintén nem jelenthet megoldást különféle technikai akadályok felállítása, mert azok inkább "kihívást jelentenének". Az alpolgármester sokkal hatékonyabbnak tartja a védelemmel kapcsolatos "másik irányt".

Ez a "másik irány" pedig a prevenció. "Azon dolgozunk, hogy kiépítsünk a városban egy olyan öngyilkosság-megelőző hálót pszichológusokból, pszichiáterekből, orvosokból, védőnőkből, amin talán jobban fennakadnak a lehetséges öngyilkosjelöltek, mint az esetleges mechanikus eszközökön. Nemzetközi statisztikák bizonyítják, hogy tíz leendő öngyilkosból nyolc valamilyen módon jelzést ad. Ezek a jelzések inkább a szakemberek számára egyértelműek. Nagyon fontos lenne, hogy az oktatási rendszerben legyenek olyan képzett oktatók, akik képesek ezeket a jelzéseket értelmezni. Nagyon fontos az is, hogy az iskola alkalmazottai legyenek, ugyanis nem bízhatjuk ezt a munkát a néhány alkalommal megjelenő orvosokra, pszichológusokra. A gyerekek egy jól ismert tanárhoz bizalommal fordulnak, egy alig ismert emberhez azonban nem" - mondta Asztalos István.

Az első lépések

már ezen a területen is megtörténtek. Beindult egy komplex öngyilkosság-megelőző program pedagógusok, háziorvosok, védőnők részvételével. Első lépésként a város összes középiskolájában folyik a pedagógusok képzése, hogy észlelni tudják az esetleges jelzéseket, de a tanárokat a másik oldalról is megvizsgálják; terjedelmes tesztanyagot kell kitölteniük, aminek alapján megállapítható a szuicid hajlam. A későbbiekben a programot szélesebb körben is alkalmazni kívánják. A szakemberek úgy gondolják, ez az egyetlen út, amivel az öngyilkosságok száma valamennyire csökkenthető, legalábbis a fiatalok körében.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.