Tévétorrent

A ruha alatt

Queer Eye

Tévétorrent

Létezik egy speciális televíziós reality műfaj, magyarul jobb híján átalakítós műsornak nevezhetnénk (angolul makeover show-nak hívják), amelynek célcsoportját főleg nők alkotják. A cselekmény nem túl bonyolult: egy szakértő vagy szakértők csoportja radikálisan átalakítja egy látványosan hozzá nem értő/hanyag/ trampli ember otthonát/menyasszonyi ruháját/stílusát/testét satöbbijét.

A TLC nevű freak show fókuszú csatorna műsorainak nagy része ilyen képződményekből áll. Az üzenet többnyire olyasmi, hogy a nagy külső átalakulás természetesen gyökeres belső utazással is együtt jár, az átalakított egyúttal jobb emberré is válik.

2003-ban David Collins előállt egy ilyen átalakítós műsorral (Queer Eye for the Straight Guy), abban öt meleg férfi (gasztronómia, öltözködés, lakberendezés, kultúra, szépségápolás szakterülettel) megszépített egy heteró férfiembert. Ez akkor egy ártalmatlan sztereotípiafesztivál volt, Collins pedig most úgy döntött, ideje egy új „Mesés Ötössel” újraindítani a műsort. Bár az önfeledten felöltött sztereotípiáktól most sem menekülünk, az új show többet markol: a csapat most Atlanta és a setét Közép-Nyugat területén kalandozik, tényleg átfogva a kortárs amerikai társadalom legváltozatosabb figuráit (hétpróbás redneckek, egy tűzoltó, egy hipster georgiai polgármester, egy transz férfi, családapák, mamahotelek lakói és egy imádni való, ráktúlélő fekete néni is).

A Queer Eye tényleg tanítani akar a spontánnak látszó helyzetekkel (noha mindig kísérti a nézőt a megrendezettség érzése): mit szól öt meleg férfi, amikor egy Trump-rajongó szőrmókot kell átalakítaniuk? Miről beszélget egy háromórás autóúton egy rendőr és egy fekete Black Lives Matter-támogató? Az eleinte giccsesnek ható, szájbarágós tanulságok és a fiúk sármja lassan utat találnak a nézőhöz, észre sem vesszük, hogy már nem a ruhákra figyelünk, hanem a ritkán ábrázolt férfiak közti intimitásra, és arra, hogy heterók és melegek végre – egy kis időre – szót érteni látszanak egymással.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.