Tévétorrent

A ruha alatt

Queer Eye

Tévétorrent

Létezik egy speciális televíziós reality műfaj, magyarul jobb híján átalakítós műsornak nevezhetnénk (angolul makeover show-nak hívják), amelynek célcsoportját főleg nők alkotják. A cselekmény nem túl bonyolult: egy szakértő vagy szakértők csoportja radikálisan átalakítja egy látványosan hozzá nem értő/hanyag/ trampli ember otthonát/menyasszonyi ruháját/stílusát/testét satöbbijét.

A TLC nevű freak show fókuszú csatorna műsorainak nagy része ilyen képződményekből áll. Az üzenet többnyire olyasmi, hogy a nagy külső átalakulás természetesen gyökeres belső utazással is együtt jár, az átalakított egyúttal jobb emberré is válik.

2003-ban David Collins előállt egy ilyen átalakítós műsorral (Queer Eye for the Straight Guy), abban öt meleg férfi (gasztronómia, öltözködés, lakberendezés, kultúra, szépségápolás szakterülettel) megszépített egy heteró férfiembert. Ez akkor egy ártalmatlan sztereotípiafesztivál volt, Collins pedig most úgy döntött, ideje egy új „Mesés Ötössel” újraindítani a műsort. Bár az önfeledten felöltött sztereotípiáktól most sem menekülünk, az új show többet markol: a csapat most Atlanta és a setét Közép-Nyugat területén kalandozik, tényleg átfogva a kortárs amerikai társadalom legváltozatosabb figuráit (hétpróbás redneckek, egy tűzoltó, egy hipster georgiai polgármester, egy transz férfi, családapák, mamahotelek lakói és egy imádni való, ráktúlélő fekete néni is).

A Queer Eye tényleg tanítani akar a spontánnak látszó helyzetekkel (noha mindig kísérti a nézőt a megrendezettség érzése): mit szól öt meleg férfi, amikor egy Trump-rajongó szőrmókot kell átalakítaniuk? Miről beszélget egy háromórás autóúton egy rendőr és egy fekete Black Lives Matter-támogató? Az eleinte giccsesnek ható, szájbarágós tanulságok és a fiúk sármja lassan utat találnak a nézőhöz, észre sem vesszük, hogy már nem a ruhákra figyelünk, hanem a ritkán ábrázolt férfiak közti intimitásra, és arra, hogy heterók és melegek végre – egy kis időre – szót érteni látszanak egymással.

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”