Tévétorrent

A ruha alatt

Queer Eye

Tévétorrent

Létezik egy speciális televíziós reality műfaj, magyarul jobb híján átalakítós műsornak nevezhetnénk (angolul makeover show-nak hívják), amelynek célcsoportját főleg nők alkotják. A cselekmény nem túl bonyolult: egy szakértő vagy szakértők csoportja radikálisan átalakítja egy látványosan hozzá nem értő/hanyag/ trampli ember otthonát/menyasszonyi ruháját/stílusát/testét satöbbijét.

A TLC nevű freak show fókuszú csatorna műsorainak nagy része ilyen képződményekből áll. Az üzenet többnyire olyasmi, hogy a nagy külső átalakulás természetesen gyökeres belső utazással is együtt jár, az átalakított egyúttal jobb emberré is válik.

2003-ban David Collins előállt egy ilyen átalakítós műsorral (Queer Eye for the Straight Guy), abban öt meleg férfi (gasztronómia, öltözködés, lakberendezés, kultúra, szépségápolás szakterülettel) megszépített egy heteró férfiembert. Ez akkor egy ártalmatlan sztereotípiafesztivál volt, Collins pedig most úgy döntött, ideje egy új „Mesés Ötössel” újraindítani a műsort. Bár az önfeledten felöltött sztereotípiáktól most sem menekülünk, az új show többet markol: a csapat most Atlanta és a setét Közép-Nyugat területén kalandozik, tényleg átfogva a kortárs amerikai társadalom legváltozatosabb figuráit (hétpróbás redneckek, egy tűzoltó, egy hipster georgiai polgármester, egy transz férfi, családapák, mamahotelek lakói és egy imádni való, ráktúlélő fekete néni is).

A Queer Eye tényleg tanítani akar a spontánnak látszó helyzetekkel (noha mindig kísérti a nézőt a megrendezettség érzése): mit szól öt meleg férfi, amikor egy Trump-rajongó szőrmókot kell átalakítaniuk? Miről beszélget egy háromórás autóúton egy rendőr és egy fekete Black Lives Matter-támogató? Az eleinte giccsesnek ható, szájbarágós tanulságok és a fiúk sármja lassan utat találnak a nézőhöz, észre sem vesszük, hogy már nem a ruhákra figyelünk, hanem a ritkán ábrázolt férfiak közti intimitásra, és arra, hogy heterók és melegek végre – egy kis időre – szót érteni látszanak egymással.

Neked ajánljuk

A varacsk alatt

Jane Campion hosszan megpihent legutóbbi rendezése, a 2009-es, Keats életéről szóló Fényes csillag után, azóta csak egy remek krimisorozatot, A tó tükrét láthattuk tőle.

A hiányzó hetes

Milyen kapcsolat van egy széndarab és egy tájkép, vagy a „szabálytalanul” szabályos mértani test és egy karkörzés között? Mire (vagy kire) utal a kiállítás címe? Miért fontos a hetes szám?

Vif

A zseni a polgári életben örök vesztes, akinek talán szüksége is van ezekre a vereségekre. A művészetpszichológia érdekes kérdése lehetne, hogy a vásott romantikus közhelyek közül vajha miért épp ez maradt oly kedves mindmáig a 19. század gyermekded ábrándjait zordan elvető és rendre kifigurázó színházi alkotók számára.

Egy szabad ember

  • Babarczy Eszter

„Egy elkövetkező nemzedéknek, akik remélhetőleg szerencsésebbek és bölcsebbek lesznek, mint mi voltunk”indul a harminc év történetfilozófiai, eszmetörténeti és politikai írásait összegyűjtő kötet. Gyurgyák nem változtatott az eredeti szövegeken, összeállításuk mégis politikai tett: a szerző hitvallást tesz, amelytől az ország sorsának jobbra fordulását várja. Ez a hitvallás egy angolszász típusú konzervativizmusé, amely, mint Gyurgyák maga mondja, elveszített lehetőség volt a magyar történelemben, különösen a rendszerváltás után.

Majd legközelebb

  • Rádai Andrea

Nem sikerült leváltani a féldiktatórikus rendszer kormányát, így a kötelező sorkatonai szolgálat bevezetését sem tudtuk megakadályozni: nem nyertünk a ProTest – Út a forradalomhoz című színházi társasjátékban. De ez talán mellékes is, mert itt az út volt a fontos, a viták, a közös gondolkodás, a billegés a cselekvés képességének eufóriája és a tehetetlenség letargiája között.

Törvényen kívüli ösztönök

Nyolc afrikai férfi táncos jön ki a színpad elejére. Meztelen testükre húzott fekete öltönyükben felsorakoznak a rámpán, farkasszemet néznek a közönséggel. Kitartóan, sokáig. Miféle szakadékot lép át, vagy nem lép át a tekintetünk? Az ő szemükben lehetne düh, méreg, dac, elég, ha a gyarmatosításra, háborúkra, a menekülthelyzetre gondolunk. De nincs. Csak úgy néznek.

Vissza a szamárpadba

  • A szerk.

Nagyszabású szélsőjobboldali összejövetelnek, öndefiníciója szerint egyenesen csúcstalálkozónak adott otthont a múlt hétvégén Lengyelország fővárosa. A The Warsaw Summit házigazdája a Jog és Igazságosság (PiS) és Jarosław Kaczyński pártelnök voltak, vélelmezett titkos célja pedig az, hogy az európai hasonelvű pártokat egységbe kovácsolja.

„Párizsban minden volt”

  • Artner Sisso

A Jel Színház alapítója a vajdasági Magyarkanizsáról indult képzőművészként, s előbb Budapesten, majd Párizsban lett táncos és koreográfus. Legutóbbi darabja, az OMMA kapcsán beszélgettünk, emlékezve az első előadására, a Pekingi kacsára is.