Tévétorrent

Amerika nyeri a háborút

Unsere Mütter, unsere Väter

  • Greff András
  • 2013. június 16.

Tévétorrent

Anyánk lefeküdt a náciknak, apánk a keleti fronton zsidókat lőtt fejbe.

Egy ilyen kijelentés becsületét nem kezdik ki a tovatűnő évtizedek, ahogy azt sem kell hosszan bizonygatni, hogy bőven vannak még országok Európában, ahol ma is társadalmi méretekben okozna katarzist a közlés helyi viszonyokra adaptált változata. A német szellemi térben, amelyet vonatkozó fikciós és történettudományi munkák ezrei formáltak rokonszenvesen tagolttá az elmúlt ötven év során, ez a fajta állítás azonban nem számíthat immár különleges fogadtatásra. Azon, mondjuk, nincs mit csodálkozni, hogy a lengyel sajtóban sokan vérig sértődtek Stefan Kolditz író és Philipp Kadelbach rendező háromrészes, második világháborús tévésorozatán, mert a szerzők a Honi Hadsereg tagjait - az udvariassági szabályokra örvendetesen fittyet hányva - nettó antiszemitának ábrázolják. Újszerű vagy radikális szempontot azonban, amely minden további magyarázat nélkül érthetővé tenné azt a kivételesen intenzív érdeklődést, amelyet márciusi bemutatója óta ez a német sorozat Németországban magára vont, az Anyáink, apáink egyáltalán nem hordoz magában. Ha viszont a sikernek alapvetően nem tartalmi, akkor, nem marad más, elsősorban esztétikai okai vannak.

A választott forma önmagában jelentős: noha a legnagyobb bevételt még mindig nem ezek termelik, szélesebb tömegekből igazán intenzív reakciókat most már jó ideje elsősorban televíziós sorozatokkal lehet kicsikarni a mozgóképiparban. Az Anyáink készítői igen magas fokon beszélik a kortárs sorozatkészítés nyelvét (az epizódok végén a nézőkbe akasztott horgok finoman szólva tankönyvszerűen megformáltak), ráadásul azt a dialektust használják, amelyet a világon mindenhol mindenki azonnal és hiánytalanul dekódolni képes. A sorozat ebből a szempontból teljesen nyílt kártyákkal játszik: édes-bús ünnepséggel, búcsúünnepéllyel indul, ahol az öt fiatal hős még egyszer megöleli egymást, mielőtt vándorolni kezdene a második világháború poklába vezető ösvények valamelyikén - és aligha létezik néző, akinek ez a vérbeli (új-)hollywoodi dramaturgiai struktúra ne lenne jólesően ismerős és édes hangon csalogató.

Szakmai felkészültségükhöz képest az alkotók aztán váratlan figyelmetlenséggel sétálnak bele a kommersz filmkészítés jól ismert csapdájába: annyira megszeretik vitán felül nagyon hercig hőseiket, hogy a hiteltelenséget is vállalják, csak megóvják őket valahogy a megalázó pusztulástól. Isteni beavatkozást emlegethetnénk, de nagyon kevés lenne: ebben a sorozatban olümposznyi istenséget foglalkoztatnak, hogy ne maradhasson őrizetlenül egyetlen jelentősebb fordulat sem. A kivégzendő férfi már a puskák előtt áll, amikor megjön a felmentés, a szovjet katonák erőszakától hogy, hogy nem, egyedül a mi szép Charlynk menekül meg, a tízmilliókat mozgató háborúban pedig a bujkáló zsidó egyszer csak Wermacht-egyenruhás berlini cimborájával találja szembe magát a lengyel vadonban, mintha mi sem volna természetesebb. Az Anyáink, apáinkból nem hiányoznak a könnyek, nincsenek elkerülve - de ízléstelenül az arcunkba tolva sem - a hullahegyek, miközben a készítők ki merik mondani, hogy a gyilkoló német kéz is tartozhatott olykor végeredményben áldozathoz - s ez érdemessé tehetné a megőrzésre még akkor is, ha például a hátországi történetszál semmivel sem több itt középszerű Mephisto-verziónál. De a sorozatból - oltalmazott hősei sorsán keresztül - mégis az olvasható ki világosan a legvégén, hogy aki igazán jó ember volt, emberi jósága okán esélyt kaphatott a túlélésre. Ez pedig nemcsak a második világháborút, hanem az emberi történelem bármely egyéb háborúját ismerve sem nevezhető kevesebbnek mélységes igazságtalanságnál.

(A sorozat sajtóvisszhangjáról szóló cikkünk az online-on!)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.