Tévétorrent

Anne with an E

Tévétorrent

Lucy Maud Montgomery Anne Shirley-történeteinek kismillió feldolgozása van. A tizenéves, szeplős, vörös hajú, cserfes és képzeletgazdag Anne felcseperedése és Avonlea lakóinak élete tele van 19. századi fordulatokkal, etikettel, udvarlással, hős-
szerelmes levelezésekkel. Legalábbis csupa ilyesmire emlékezhetünk, ha a 80-as, 90-es években magyar adókon is sűrűn sugárzott változataira (pl. Anne a Zöld oromból; A váratlan utazás) gondolunk. Mi lehet mégis az, amiért a Netflix nemrégiben úgy gondolta, hogy elő kell szedni ezt az ódivatú regényfolyamot? Nos, nem kevesebb, mint megmutatni, hogy lehet a műfajt 21. századian is csinálni. Nem is a filmes technika a lényeg, hanem a nézőpontok és a dramaturgiai súlypontok.

Maga az alaptörténet követi az eredetit: Anne tizen-egynéhány évesen kerül egy új-skóciai árvaházból a Green Gable birtokra, egy idős és zárkózott testvérpárhoz, akik fiút szerettek volna, hogy segítsen a földmunkákban. De aztán Anne érkezik, és együtt próbálnak megküzdeni a mindegyikük számára új szerepekkel. Mindeközben persze minden tele van a megélt traumákkal: Anne furcsa, fantáziáló, rengeteget mesélő lényéből árad a gyerekkori sérelmek elfojtásának kényszere. A kis közösségbe való beilleszkedés nehézségei és az önmagukra találás a fő tétje mindennek: Anne és barátai ismerkednek a nő-férfi szerepek változásával, az emancipáció felbukkanásával, az egyéniség és a közösség néhol komoly ellentéteivel. Az Anne with an E hol megindító, hol szórakoztató, s végig nagyon emberi.

Magyar felirat: quinnell – Mor Tuadh – bmint

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.