Tévétorrent

Broadchurch

  • - ts -
  • 2013. május 18.

Tévétorrent

Kétségkívül rájár a rúd az aprójószágra, s aki mindezért a piacot kárhoztatja, nem is jár túl messze az igazságtól. Emelkedik veszettül az ingerküszöb, amiben nem esünk hasra, az nincs is. Bezzeg régen elég volt ellopni egy sérült fogazatú bélyeget ahhoz, hogy kiszálljon egy magándetektív, ma meg már nem is bűnregény (film, sorozat) az, ami nem úgy indít, hogy eltettek láb alól egy gyereket.

Aztán vagy jön a rendőrség, vagy a helyi erők kapnak kapára-kaszára, s indul a hajsza, melynek élén az ún. skandináv krimik és brit tévészériák járnak kétségkívül. Még azt sem mondhatjuk, hogy a történetek annyira változatosak lennének; az áldozat lakókörzetében a rendőrség látókörébe kerül egy vagy több korábban pedofilként elítélt személy, a szomszédokról kiderül, hogy perben állnak az áldozat szüleivel, akikért ugyancsak nem tehetjük a tűzbe a kezünket. Ha valakinek elmesélem a Broadchurch (brit tévésorozat) történetét, és ráismer benne Camilla Läckberg Kőfejtő című regényére (skandináv krimi), akkor nem hibázott.

Persze biztosra menészet folyik, hisz kit ne érintene meg az ilyesmi. De a brit televíziók annak ellenére, hogy nagybani felvásárlók, igénytelenséggel aligha vádolhatók, a produkciós műhelyek pedig értik a dolgukat. A Broadchurch gyalázatos bűnügye mögé például olyan kisvárosi miliőt festettek az alkotók, úgyszólván séróból, aminél alig lehangolóbb maga a tárgyalt bűneset.

Érdekes, ahogy forgatja a szájában a brit utókor a free cinema örökségét: hol mézben, hol epében pácolva, s ezúttal a legkiválóbb tévészínészek elővezetésében, varázsos háttér előtt.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.