Tévétorrent

Broadchurch

  • - ts -
  • 2013. május 18.

Tévétorrent

Kétségkívül rájár a rúd az aprójószágra, s aki mindezért a piacot kárhoztatja, nem is jár túl messze az igazságtól. Emelkedik veszettül az ingerküszöb, amiben nem esünk hasra, az nincs is. Bezzeg régen elég volt ellopni egy sérült fogazatú bélyeget ahhoz, hogy kiszálljon egy magándetektív, ma meg már nem is bűnregény (film, sorozat) az, ami nem úgy indít, hogy eltettek láb alól egy gyereket.

Aztán vagy jön a rendőrség, vagy a helyi erők kapnak kapára-kaszára, s indul a hajsza, melynek élén az ún. skandináv krimik és brit tévészériák járnak kétségkívül. Még azt sem mondhatjuk, hogy a történetek annyira változatosak lennének; az áldozat lakókörzetében a rendőrség látókörébe kerül egy vagy több korábban pedofilként elítélt személy, a szomszédokról kiderül, hogy perben állnak az áldozat szüleivel, akikért ugyancsak nem tehetjük a tűzbe a kezünket. Ha valakinek elmesélem a Broadchurch (brit tévésorozat) történetét, és ráismer benne Camilla Läckberg Kőfejtő című regényére (skandináv krimi), akkor nem hibázott.

Persze biztosra menészet folyik, hisz kit ne érintene meg az ilyesmi. De a brit televíziók annak ellenére, hogy nagybani felvásárlók, igénytelenséggel aligha vádolhatók, a produkciós műhelyek pedig értik a dolgukat. A Broadchurch gyalázatos bűnügye mögé például olyan kisvárosi miliőt festettek az alkotók, úgyszólván séróból, aminél alig lehangolóbb maga a tárgyalt bűneset.

Érdekes, ahogy forgatja a szájában a brit utókor a free cinema örökségét: hol mézben, hol epében pácolva, s ezúttal a legkiválóbb tévészínészek elővezetésében, varázsos háttér előtt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.