Tévétorrent

Chelsea Does

  • - greff -
  • 2016. március 11.

Tévétorrent

Ha azt képzeljük, hogy egy Amerikában forgatott dokumentumfilmben nem keveredhet elő bármikor egy figura, aki őszinte atyai kedvességgel elmagyarázza, hogy Adolf Hitlernek csak a píárja nagyon rossz, akkor nem figyeltünk eléggé a moziban. Elvégre a hollywoodi filmiparnak nem az a legfőbb állítása, hogy ha létezik valami a Földön, akkor az Egyesült Államokban biztos megtaláljuk majd a gyémánttá csiszolt verzióját? A szuperhősöket és az aranyérmes szamarakat egyaránt? Talán ez lehet maga az amerikai álom: a szabad kreténkedéshez fűződő jog és az önmagukkal békében élő, de a környezetüket sem nagyon zavaró hülyék társadalma.

Gondoljuk mindezt mi itt, az európai fehér középosztályban. De vajon hogyan látják ugyanezt (például a konföderációs zászlókat lengető, katonai egyenruhás „szerepjátszókat”) a rabszolgaültetvényeken meg­nyomorított emberek leszármazottai? Mindez és még több is kiderül Chelsea Handler humorista szabálytalan, négyepizódos sorozatából, amely egyszerre narcisztikus rea­litymenet és utazós doku az amerikai marslakókról. Négy nagy téma (a drogok, a házasság, a rasszizmus és a technológia) és egy nagyszájú nő találkozása, aki komoly tehetséggel faragta ki magából a női John Wayne-t, aki asztal alá iszik bárkit, mindig mindent kimond, és persze a lovakkal is meleg barátságot ápol. Ez a recept ránézésre a felszínes viccelődésnek kedvez, és valóban ez a minisorozat egyik rétege, a másikat viszont a szuggesztív megszólalókból elővarázsolt lebilincselő villanások adják ki. Csupán ki kell várni, hogy a főhősnő ki-kiessen itt-ott a szertelen egotripből.

alá

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.