Tévétorrent

Dark

  • - svébis -
  • 2018. január 14.

Tévétorrent

Mondjuk, az várható volt, hogy előbb-utóbb valaki majmolni kezdi a Stranger Things ötletét. Az első jelentős kopizás – egyúttal reflexió is – egyenest Németországból érkezett.

Már a start is csurom reminiszcencia, látunk sárga esőkabátot, és kiderül, hogy a hamarost bezárni készülő atomerőműből élő kisvárosból bizonyos időközönként el-eltünedeznek a gyerekek. Még javában keresik az előzőt, amikor újabbnak vész nyoma, közben pedig egy titkokkal és feszültségekkel teli közösség életébe nyerünk bepillantást. A Dark tényleg sötét, egyetlen szerethető figura, helyszín, motívum sincs, épp ezért izgulni senkiért se lehet, csupán a misztérium mozgatja a dramaturgiát. Ahhoz viszont túl lomha a széria, hogy elbírja ezt a rengeteg rejtélyt, ami minden irányból támad: nemcsak a személyes síkokon szendereg egy-egy komplett krimi az emberi kapcsolatokban, de az időutazós és/
vagy gyilkossági szál is túl lett komplikálva. A nyolcvanas évek itt nem a nosztalgia helyszíne, hanem csapda, ami fogva tartja a jelent. Az elveszett gyermek most nem a horizontális, alternatív „tótágasban” bolyong, hanem egy vertikális és valós nyolcvanas években. Közben mindenki tud vagy sejt valamit a múltból, és még egy csapzott, kapucnis alak és egy fura pap is bóklászik a cselekményben, a fiatal fiúk holttestéről nem is beszélve, s mindeközben vallási, filozófiai és fizikai szentenciákat tolnak az arcunkba.

Jó volna eldönteni, mit nézünk: a Donnie Darkót, az Azt, a Twin Peakset vagy a Q-ügyosztály leg­újabb esetét, ám úgy nehéz, hogy még az alkotók sem tudják.

Magyar felirat: AuroraBorealis

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.