Tévétorrent

Dark

  • - svébis -
  • 2018. január 14.

Tévétorrent

Mondjuk, az várható volt, hogy előbb-utóbb valaki majmolni kezdi a Stranger Things ötletét. Az első jelentős kopizás – egyúttal reflexió is – egyenest Németországból érkezett.

Már a start is csurom reminiszcencia, látunk sárga esőkabátot, és kiderül, hogy a hamarost bezárni készülő atomerőműből élő kisvárosból bizonyos időközönként el-eltünedeznek a gyerekek. Még javában keresik az előzőt, amikor újabbnak vész nyoma, közben pedig egy titkokkal és feszültségekkel teli közösség életébe nyerünk bepillantást. A Dark tényleg sötét, egyetlen szerethető figura, helyszín, motívum sincs, épp ezért izgulni senkiért se lehet, csupán a misztérium mozgatja a dramaturgiát. Ahhoz viszont túl lomha a széria, hogy elbírja ezt a rengeteg rejtélyt, ami minden irányból támad: nemcsak a személyes síkokon szendereg egy-egy komplett krimi az emberi kapcsolatokban, de az időutazós és/
vagy gyilkossági szál is túl lett komplikálva. A nyolcvanas évek itt nem a nosztalgia helyszíne, hanem csapda, ami fogva tartja a jelent. Az elveszett gyermek most nem a horizontális, alternatív „tótágasban” bolyong, hanem egy vertikális és valós nyolcvanas években. Közben mindenki tud vagy sejt valamit a múltból, és még egy csapzott, kapucnis alak és egy fura pap is bóklászik a cselekményben, a fiatal fiúk holttestéről nem is beszélve, s mindeközben vallási, filozófiai és fizikai szentenciákat tolnak az arcunkba.

Jó volna eldönteni, mit nézünk: a Donnie Darkót, az Azt, a Twin Peakset vagy a Q-ügyosztály leg­újabb esetét, ám úgy nehéz, hogy még az alkotók sem tudják.

Magyar felirat: AuroraBorealis

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.