Tévétorrent

Deception

  • Szabó Ádám
  • 2013. április 14.

Tévétorrent

Csinos nőt gyilkolnak meg egy nagyvárosban - ha az eset a játékidő elején történik, biztosan kitalálhatjuk, hogy mi következik; várjuk is a helyszínre Beckettet és Castle-t vagy valamelyik másik nyomozós sorozat hasonszőrű szereplőjét, hogy a negyvenakárhanyadik perc végére már az "én megmondtam" érzéstől diadalittasan, ritkábban csodálkozva lássuk a bűnöst jogai ismertetése közben kurtavasban elvezetni...

A Deception viszont nem kívánja a maga szokványos esetét a szokványos határidő alatt megoldani - elhúzza egy évadig; ha hihetünk a híreszteléseknek, csak a fináléban kerít majd sort a gyilkos leleplezésére. Nyomozó hősnőnk, az áldozat egykori barátnője addig is beépül az áldozat (és a feltételezhető gyilkos) ellenszenvesen gazdag családjába, amolyan dögös-ártatlanul keresni a nyomokat, így azon sincs mit csodálkoznunk, hogy már a mű legelején egy szerelmi háromszög közepén találjuk magunkat, ami egy-egy részben a krimiszál fölé is nő. Így a sorozat hamar kijelöli a maga útját, s a sötét múltat csupán ürügyként használva a szappanoperák mélységeibe rántja történetét - ugyanakkor mégis megmarad valamiféle jó ízlés határai közt. Teszi mindezt a formai újítások mélységes megvetésével: flash backekben elevenedik meg a kavarások sora, így előreláthatólag - a 11 részen át húzódó hajcihő során - mindenki bemocskolódik majd. Mindeközben a tartalom is követi a formát: épp a gyógyszeriparra ráhúzott vizes lepedőnél tartunk, ám az első pár részben mégis van annyira szórakoztató a "bűnös" feliratú labda ide-oda dobálása, hogy fenntartsa az érdeklődést.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.