Tévétorrent

Deception

  • Szabó Ádám
  • 2013. április 14.

Tévétorrent

Csinos nőt gyilkolnak meg egy nagyvárosban - ha az eset a játékidő elején történik, biztosan kitalálhatjuk, hogy mi következik; várjuk is a helyszínre Beckettet és Castle-t vagy valamelyik másik nyomozós sorozat hasonszőrű szereplőjét, hogy a negyvenakárhanyadik perc végére már az "én megmondtam" érzéstől diadalittasan, ritkábban csodálkozva lássuk a bűnöst jogai ismertetése közben kurtavasban elvezetni...

A Deception viszont nem kívánja a maga szokványos esetét a szokványos határidő alatt megoldani - elhúzza egy évadig; ha hihetünk a híreszteléseknek, csak a fináléban kerít majd sort a gyilkos leleplezésére. Nyomozó hősnőnk, az áldozat egykori barátnője addig is beépül az áldozat (és a feltételezhető gyilkos) ellenszenvesen gazdag családjába, amolyan dögös-ártatlanul keresni a nyomokat, így azon sincs mit csodálkoznunk, hogy már a mű legelején egy szerelmi háromszög közepén találjuk magunkat, ami egy-egy részben a krimiszál fölé is nő. Így a sorozat hamar kijelöli a maga útját, s a sötét múltat csupán ürügyként használva a szappanoperák mélységeibe rántja történetét - ugyanakkor mégis megmarad valamiféle jó ízlés határai közt. Teszi mindezt a formai újítások mélységes megvetésével: flash backekben elevenedik meg a kavarások sora, így előreláthatólag - a 11 részen át húzódó hajcihő során - mindenki bemocskolódik majd. Mindeközben a tartalom is követi a formát: épp a gyógyszeriparra ráhúzott vizes lepedőnél tartunk, ám az első pár részben mégis van annyira szórakoztató a "bűnös" feliratú labda ide-oda dobálása, hogy fenntartsa az érdeklődést.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.