Tévétorrent

The Americans

Tévétorrent

The Americans - mondja a cím, de tipikus amerikai házaspárunk nem egészen az, aminek látszik. Kamuéletet élő orosz KGB-ügynökök, kitéve az anyaország kénye-kedvének és a hidegháborús versenyhelyzetnek a 80-as évek elején, Gorbacsov fellépése előtt, a mélyponton, amikor Reagan nagyban készül a "csillagháborús tervre". (Hogy belecsúszunk-e az enyhülés időszakába is, még kérdéses, de reméljük erősen.) A FBI az USA területén élő alvó ügynökök felkutatására és likvidálására készül a startnál, de semmi ok az aggodalomra, nem egy fekete-fehéren ábrázolt gonosz kommunista kémek vs. ügyes, jó amcsi hősök akciósorozat következik. Egy évtizedek óta álcaházasságot élő, gyermekeit nevelő család életébe látunk bele; a szereplőknek olyan dilemmákkal kell megküzdeniük, mint az anyaország és az ideológia vagy a saját és gyermekeik élete közti választás, hiszen odáig azért nem merészkednek az alkotók, hogy hőseikkel ne Amerikát találtatnák meg Amerikában. Mellé kapnak egy végre nyugalmas életet élni vágyó, de munkahelyi ártalomként paranoiás FBI-ügynök szomszédot is, ami nyilván egy szép barátság kezdete. Csupán a főszereplő, Matthew Rhys folyton borús-zaklatott tekintetéért kár, az nemcsak egy kémtől tűnik szakmaiatlannak...

Ugyanakkor a csendesebb, belső konfliktusok ígéretesek, jól működnek, így nem is az egyes "akciók" elvégzéséért kell izgulnunk. Nincs high-tech képi világ, de rengeteg a flash back, s a szokatlan, hosszú fekete snittek fanyar mellékízt adnak a történetnek, miközben csak kattogunk, hogy azért drukkoljunk-e, hogy a kémek akciója sikerüljön, vagy azért, hogy ne...

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.