Tévétorrent

The Americans

Tévétorrent

The Americans - mondja a cím, de tipikus amerikai házaspárunk nem egészen az, aminek látszik. Kamuéletet élő orosz KGB-ügynökök, kitéve az anyaország kénye-kedvének és a hidegháborús versenyhelyzetnek a 80-as évek elején, Gorbacsov fellépése előtt, a mélyponton, amikor Reagan nagyban készül a "csillagháborús tervre". (Hogy belecsúszunk-e az enyhülés időszakába is, még kérdéses, de reméljük erősen.) A FBI az USA területén élő alvó ügynökök felkutatására és likvidálására készül a startnál, de semmi ok az aggodalomra, nem egy fekete-fehéren ábrázolt gonosz kommunista kémek vs. ügyes, jó amcsi hősök akciósorozat következik. Egy évtizedek óta álcaházasságot élő, gyermekeit nevelő család életébe látunk bele; a szereplőknek olyan dilemmákkal kell megküzdeniük, mint az anyaország és az ideológia vagy a saját és gyermekeik élete közti választás, hiszen odáig azért nem merészkednek az alkotók, hogy hőseikkel ne Amerikát találtatnák meg Amerikában. Mellé kapnak egy végre nyugalmas életet élni vágyó, de munkahelyi ártalomként paranoiás FBI-ügynök szomszédot is, ami nyilván egy szép barátság kezdete. Csupán a főszereplő, Matthew Rhys folyton borús-zaklatott tekintetéért kár, az nemcsak egy kémtől tűnik szakmaiatlannak...

Ugyanakkor a csendesebb, belső konfliktusok ígéretesek, jól működnek, így nem is az egyes "akciók" elvégzéséért kell izgulnunk. Nincs high-tech képi világ, de rengeteg a flash back, s a szokatlan, hosszú fekete snittek fanyar mellékízt adnak a történetnek, miközben csak kattogunk, hogy azért drukkoljunk-e, hogy a kémek akciója sikerüljön, vagy azért, hogy ne...

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.