Tévétorrent

Vikings

  • - ts -
  • 2013. április 14.

Tévétorrent

Egy valamiben pártállásra tekintet nélkül is egyetérthetünk: egy jó kis vikinges filmre régóta szüksége lenne a kiművelt emberfők világának.

Mely műben aztán nagy kedvvel és még nagyobb baltákkal választanák el a mondott és kevésbé pallérozott főket a mondott emberektől. Ebbéli egészséges elvárásaink elidegeníthetetlen része az is, ha a tülkösfejűek rendjének új s dicső kiszállását adott esetben egy tévésorozattól reméljük, hisz amúgy is szembeötlő a modern sorozatok és a hagyományos moziműfajok tömeges bagzódása.

false

Nos, a History Channel - intenzív PR-munkával felvezetett - tárgybéli kísérlete kiábrándító lett. Az emlegetett fej ugyan lehull már az első részben, s vér is fröccsen itt-ott, hogy a dühös csatakiáltásokat meg a bősz arckifejezéseket ne is emlegessük, de ez semmi. Gabriel Byrne a rossz öreg király szerepében nevetséges, eljövendő utóda pedig jelentéktelen. A képek rendesen és persze unalmasan barnában tartva, s még külsők is akadnak, az ír tájba rendes skandináv skanzent fabrikált, akinek az volt a dolga, de nem történik semmi érdekes ott, semmi olyan, amit ne láttunk volna már ezerszer. Pedig az előjeleket tekinthettük jónak is, a gyártó utóbbi dobását, a vadnyugat alapmeséinek egyik - Mark Twainnél is megénekelt - legzaftosabbikát, a Hatfield-McCoy viszályt bemutató háromrészes sorozat a halvány színészi teljesítmények ellenére is egy kis gyöngyszem, de a vikingjeiken nem segít. Az pedig kifejezetten nehezíti a dolgukat, hogy nem a többi vikinggel kell megküzdeniük a piacon (mert azok nincsenek), hanem a Trónok harcával. Ahhoz meg kevesek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.