Tévétorrent

iZombie

Tévétorrent

Rob Thomas, a Veronica Mars c. különös tini-filmnoir után megint műfajhibriddel állt elő, melyet tán zombis krimi-vígjátékként lehetne definiálni. A zombifilm erősen kodifikált műfaj, így hajlamos a műfajkeveredésre. A „poszt-Romero-éra” filmjeire jellemző, hogy a sétáló rémek gyakran lépnek elő főszereplővé. Mára jó néhány példát láthatunk arra is, hogy a körülmények áldozataként bemutatott, kirekesztett élőhalott megpróbál visszailleszkedni a társadalomba (Les Revenants, In the Flesh – ezek kiváló allegóriák mindenféle marginalizált csoport emancipá­ciós küzdelmeire).

Az iZombie főhőse egy rezidens, akit egy buliban megmar egy dizájnerdrogtól betépett és így zombivá züllő férfi. Liv ezután nem tud aludni, sápadt lesz, elveszti életkedvét, és feltűnő érdeklődést kezd mutatni az agyak iránt (az agyevést leszámítva állapota emlékeztet a depresszióra). Egy törvényszéki patológusnál kezd dolgozni, ahol észrevétlenül hozzájuthat agyadagjához – ám étkezés után Liv részlegesen kisajátítja a szerv tulajdonosának személyiségét, emlékeit. A zombilány rájön, hogy így segítheti a rendőrség munkáját. A készítők pedig ravaszul elérik, hogy a főhősünk egyszerre legyen a nyomozás tárgya és alanya, újrarendezve a krimi narratív mintáit. Azzal pedig, hogy Liv más-más agyak elfogyasztásával minden epizódban más személyiségjegyeket vesz fel, frissen tartják és kiszámíthatatlanná teszik a szériát. Az elengedhetetlen műfajtudatosság és önreflexió itt fekete humorral párosul. Ha a színészi játék kevésbé lenne eltúlzott, és a humor néhol nem fordulna jópofáskodásba, az iZombie tökéletes volna.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.