Tévétorrent

Víctor Ros

  • Szabó Ádám
  • 2015. április 27.

Tévétorrent

Valljuk be, Sherlock Holmes valójában nem a bűntények és rejtélyek miatt a kedvenc nyomozónk, inkább a nyomozó személye meg az őt körülvevő slepp vonzza a nézőt – egy cinikus, ironizáló főhős egy kontrasztosan komoly sidekickkel, ez az, amiért le­ülünk a tévé elé. És ez az, amiből a jelek szerint Spanyolországban nem kérnek, ugyanis a spanyol – elnézést, extremadurai – nyomozó figurája olyan átlátszó és lapos, hogy egyáltalán nem csodálkozunk, hogy nem fog rajta a golyó. Ez nem mondható el társairól – mármint a golyóállóság.

Extravagancia, poén és manírok – ezek hiányoznak a sorozatból, mint a távoli kollégából, Torrentéből a polkorrektség. Víctor Ros, ez a látszólag unalmas és szürke alak dickensi mélységből indulva, dicken­sien egyértelmű alakok között próbál Poe-szerű rejtélyeket megoldani. Hányattatott gyerekkorának sorozatindító flashbackjei kísértik őt és minket is, miközben előkelő urakat és örömlányokat gyilkolnak a 19. szá­zadi Madrid utcáin. A sorozat nem igyekszik különösen korhű lenni, társadalmi mátrixa pedig nagyjából a késelők-kurvák-kapitányok háromszögön belül marad. A nyomozás általában döcögősen, üresjáratokkal és hatalmas bakugrásokkal halad, néha hamarabb megtudjuk a megfejtést, mint maguk a nyomozók – noha ennek a megoldásnak vajmi kevés értelme van, hiszen így az a kevés izgalom is kivész az epizódból, amit a premissza ígér. Egy Hasfelmetsző Jack-szerű sorozatgyilkos vérengzése szolgálna át­vezetőül az epizódok között – ez még érdekes is lenne, ha a korabeli Madrid ábrázolásában lenne bármi érdekes.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.