Tévétorrent

Víctor Ros

  • Szabó Ádám
  • 2015. április 27.

Tévétorrent

Valljuk be, Sherlock Holmes valójában nem a bűntények és rejtélyek miatt a kedvenc nyomozónk, inkább a nyomozó személye meg az őt körülvevő slepp vonzza a nézőt – egy cinikus, ironizáló főhős egy kontrasztosan komoly sidekickkel, ez az, amiért le­ülünk a tévé elé. És ez az, amiből a jelek szerint Spanyolországban nem kérnek, ugyanis a spanyol – elnézést, extremadurai – nyomozó figurája olyan átlátszó és lapos, hogy egyáltalán nem csodálkozunk, hogy nem fog rajta a golyó. Ez nem mondható el társairól – mármint a golyóállóság.

Extravagancia, poén és manírok – ezek hiányoznak a sorozatból, mint a távoli kollégából, Torrentéből a polkorrektség. Víctor Ros, ez a látszólag unalmas és szürke alak dickensi mélységből indulva, dicken­sien egyértelmű alakok között próbál Poe-szerű rejtélyeket megoldani. Hányattatott gyerekkorának sorozatindító flashbackjei kísértik őt és minket is, miközben előkelő urakat és örömlányokat gyilkolnak a 19. szá­zadi Madrid utcáin. A sorozat nem igyekszik különösen korhű lenni, társadalmi mátrixa pedig nagyjából a késelők-kurvák-kapitányok háromszögön belül marad. A nyomozás általában döcögősen, üresjáratokkal és hatalmas bakugrásokkal halad, néha hamarabb megtudjuk a megfejtést, mint maguk a nyomozók – noha ennek a megoldásnak vajmi kevés értelme van, hiszen így az a kevés izgalom is kivész az epizódból, amit a premissza ígér. Egy Hasfelmetsző Jack-szerű sorozatgyilkos vérengzése szolgálna át­vezetőül az epizódok között – ez még érdekes is lenne, ha a korabeli Madrid ábrázolásában lenne bármi érdekes.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.