tévétorrent

Killjoys

Tévétorrent

E sorozatról két dolog juthat az eszünkbe: az egyik a fájdalmasan korán elhalt, kultikus Firefly széria és a Kanadában működő jelentős sci-fi-gyártás. A SyFy-csatorna már jó ideje azon mesterkedik, hogy valahogy pótolja a Joss Whedon sci-fi-westernje után maradt űrt. A Killjoys pedig néhány elemében kísértetiesen hasonlít a szériára (pl. westernes miliő, törvényen kívüli csapat, a bonyolultnak szánt politikai-társadalmi háttér). Az egyetlen gond, hogy a SyFy és a gyártó kanadai Space Channel jobbára B kategóriás sci-fi-sorozatokban utazik (egyébként Kanada sci-fi-nagyhatalomnak számít, mely olyan emblematikus sorozatokat adott a világnak, mint a Battlestar Galactica, a Csillagkapu, az Androméda vagy az X-akták). Nos, a Killjoys semmiképp sem lesz emblematikus és a B kategóriás leszármazás is erősen érződik rajta.

Pedig a sorozat vért izzad, hogy menőnek tűnjön: már a cselekmény kiindulópontja – a rendszeren kívül tevékenykedő űrfejvadászok – is ezt sugallja. Ám a menőséghez hiányzik a technikai háttér, a spe­ciális effektusok megbocsáthatatlanul gyen­gék. A figurák sematikusak, kiszámíthatók. A készítők célja érezhetően az volt, hogy saját univerzumot építsenek (egy csillagrendszer sajátos politikai-társadalmi viszonyokkal), ám ez is megmarad a legbutább sablonok szintjén (a gazdagok a tiszta, prosperáló bolygón élnek és egész nap shoppingolnak, a szegények meg egy Szárnyas fejvadászból vett sárgolyón kínlódnak). A Killjoys minden elemét láttuk már valahol, rá­adásul sokkal jobb minőségben.

Magyar felirat: Mor Tuadh (az első résznél jár)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.