Tévétorrent

Næturvaktin

Tévétorrent

Mindenkinek megvan a maga keresztje. Az irodistáknak, a kisbolti eladóknak és a benzinkutasoknak feltehetőleg az, hogy nem készülhet róluk komoly sorozat: abszurditás, blődség és helyzetkomikum jár nekik, Doktor House-i drámát vagy tiszteletteljes nyomozóirodát még csak nem is álmodhatnak maguknak.

Kis hősök ők, úgy tűnik, Izlandon is, akik a heves unalomba fúló munkát csak saját hülyeségükkel tudják feldobni - a Næturvaktin (Éjszakai műszak) Shellnél dolgozó kis csapata legalábbis ezt bizonyítja. A Munkaügyekhez hasonlatos benzikutas légkör azonban jól működik náluk, s az alapvető (ám nem túl mély) szórakoztatási kötelezettségüknek tulajdonképpen eleget is tesznek a figurák. A borzasztóan infantilis és úrhatnám főnök és a Jack Blacket idéző haszontalan alkalmazott mintha a Moliére Művek nevű mai gyáróriás végeláthatatlan futószalagjáról gördült volna egyenesen közénk, míg az események elindítójaként közéjük keveredő "még sosem dolgoztam", "egyetemista voltam" új fiú pedig már-már a szerepéhez tapadó sztereotípiák virtuóza. Csendes gyerek, tehát nyilván ő a legokosabb; az meg ugye kész rejtély, hogyan kerül az orvostanhallgató a benzinkútra.

A huszonpárperces részek éppen elég rövidek/hosszúak egy átlagos fogyasztó napi hülyeségadagjához. A helyzetkomikumra épített viccek szerencsére nem unásig ismételtek (egyelőre), a benzinkút éjszakai élete pedig épp elég fura figurát sodor be a fagyos éjszakából (ha maguk a dolgozók nem lennének eléggé, khm, szokatlanok). S a poénok viccesebbnek tűnnek ugyebár, ha Izlandról szalasztották őket.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.