Tévétorrent

Næturvaktin

Tévétorrent

Mindenkinek megvan a maga keresztje. Az irodistáknak, a kisbolti eladóknak és a benzinkutasoknak feltehetőleg az, hogy nem készülhet róluk komoly sorozat: abszurditás, blődség és helyzetkomikum jár nekik, Doktor House-i drámát vagy tiszteletteljes nyomozóirodát még csak nem is álmodhatnak maguknak.

Kis hősök ők, úgy tűnik, Izlandon is, akik a heves unalomba fúló munkát csak saját hülyeségükkel tudják feldobni - a Næturvaktin (Éjszakai műszak) Shellnél dolgozó kis csapata legalábbis ezt bizonyítja. A Munkaügyekhez hasonlatos benzikutas légkör azonban jól működik náluk, s az alapvető (ám nem túl mély) szórakoztatási kötelezettségüknek tulajdonképpen eleget is tesznek a figurák. A borzasztóan infantilis és úrhatnám főnök és a Jack Blacket idéző haszontalan alkalmazott mintha a Moliére Művek nevű mai gyáróriás végeláthatatlan futószalagjáról gördült volna egyenesen közénk, míg az események elindítójaként közéjük keveredő "még sosem dolgoztam", "egyetemista voltam" új fiú pedig már-már a szerepéhez tapadó sztereotípiák virtuóza. Csendes gyerek, tehát nyilván ő a legokosabb; az meg ugye kész rejtély, hogyan kerül az orvostanhallgató a benzinkútra.

A huszonpárperces részek éppen elég rövidek/hosszúak egy átlagos fogyasztó napi hülyeségadagjához. A helyzetkomikumra épített viccek szerencsére nem unásig ismételtek (egyelőre), a benzinkút éjszakai élete pedig épp elég fura figurát sodor be a fagyos éjszakából (ha maguk a dolgozók nem lennének eléggé, khm, szokatlanok). S a poénok viccesebbnek tűnnek ugyebár, ha Izlandról szalasztották őket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.