Tévétorrent

Næturvaktin

Tévétorrent

Mindenkinek megvan a maga keresztje. Az irodistáknak, a kisbolti eladóknak és a benzinkutasoknak feltehetőleg az, hogy nem készülhet róluk komoly sorozat: abszurditás, blődség és helyzetkomikum jár nekik, Doktor House-i drámát vagy tiszteletteljes nyomozóirodát még csak nem is álmodhatnak maguknak.

Kis hősök ők, úgy tűnik, Izlandon is, akik a heves unalomba fúló munkát csak saját hülyeségükkel tudják feldobni - a Næturvaktin (Éjszakai műszak) Shellnél dolgozó kis csapata legalábbis ezt bizonyítja. A Munkaügyekhez hasonlatos benzikutas légkör azonban jól működik náluk, s az alapvető (ám nem túl mély) szórakoztatási kötelezettségüknek tulajdonképpen eleget is tesznek a figurák. A borzasztóan infantilis és úrhatnám főnök és a Jack Blacket idéző haszontalan alkalmazott mintha a Moliére Művek nevű mai gyáróriás végeláthatatlan futószalagjáról gördült volna egyenesen közénk, míg az események elindítójaként közéjük keveredő "még sosem dolgoztam", "egyetemista voltam" új fiú pedig már-már a szerepéhez tapadó sztereotípiák virtuóza. Csendes gyerek, tehát nyilván ő a legokosabb; az meg ugye kész rejtély, hogyan kerül az orvostanhallgató a benzinkútra.

A huszonpárperces részek éppen elég rövidek/hosszúak egy átlagos fogyasztó napi hülyeségadagjához. A helyzetkomikumra épített viccek szerencsére nem unásig ismételtek (egyelőre), a benzinkút éjszakai élete pedig épp elég fura figurát sodor be a fagyos éjszakából (ha maguk a dolgozók nem lennének eléggé, khm, szokatlanok). S a poénok viccesebbnek tűnnek ugyebár, ha Izlandról szalasztották őket.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.