Tévétorrent

Konyha, filozófia

The Trip

Tévétorrent

A gasztronómiai road movie különös műfajhibridje eddig legfeljebb csak a non-fictionben utazó főzőcsatornák kínálatában fordult elő.

Ám 2010-ben Michael Winterbottom fogott két brit színészt, Steve Coogant és Rob Brydont, és elkészített a BBC-nek egy nagyrészt improvizáción alapuló, dokumentarista stílusú, lazán szerkesztett sorozatot, melyben a két komikus látszólag tét nélküli ökörködését csupán az étkezések szervezik (a sorozat két évadjából megvágott játékfilm készült). A buddy movie-k karakterdinamikai szabályainak megfelelően két gyökeresen eltérő jellemet kapunk, akik ráadásul saját nevükkel szerepelnek, illetve jótékony kétségben hagyják a nézőt afelől, hogy az eljátszott jelenetek mennyiben alapulnak a saját életükön. A két neurotikus, rivalizáló komikus (miközben hozzáértő gasztrobubusnak álcázza magát) utazásaik során kifigurázza a sznobizmust, a különféle brit regionális identitásokat, a filmtörténet nagy színészóriásait és nem utolsósorban saját magukat is.

Coogan és Brydon az első évadban Észak-Anglia, a másodikban Olaszország 6-6 éttermét járja végig étterem-kritizálás örve alatt (a vágóképeken beleshetünk a konyhák kulisszái mögé), ám a hangsúly az asztal körül zajló önreflexív, virtuóz poénkodáson van. Specialitásuk a legkülönfélébb színészóriások imitálása, ám ez csak látszólag formai játék: Anthony Hopkins, Marlon Brando és Michael Caine hangján keresztül saját kétségeiket, frusztrációikat szólaltatják meg. Egymás módszeres szekálása és a felszabadult hülyéskedés mögött az öregedéssel, szakmai sikerrel és családdal kapcsolatos kételyek sejlenek föl – elmosódnak a határok Coogan és Brydon mint figura, színész és ember között. Az epizódok végén egy pillanatra mindig felvillan a férfiasan visszafogott, angolos melankólia.

A második, olasz évad kicsit gyengébbre sikerült, viszont az ízlésesen elégikus hangvétel itt hangsúlyosabb. Hiába is titkolják, itt tiszta filozófiát látunk.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.