Tévétorrent

Konyha, filozófia

The Trip

Tévétorrent

A gasztronómiai road movie különös műfajhibridje eddig legfeljebb csak a non-fictionben utazó főzőcsatornák kínálatában fordult elő.

Ám 2010-ben Michael Winterbottom fogott két brit színészt, Steve Coogant és Rob Brydont, és elkészített a BBC-nek egy nagyrészt improvizáción alapuló, dokumentarista stílusú, lazán szerkesztett sorozatot, melyben a két komikus látszólag tét nélküli ökörködését csupán az étkezések szervezik (a sorozat két évadjából megvágott játékfilm készült). A buddy movie-k karakterdinamikai szabályainak megfelelően két gyökeresen eltérő jellemet kapunk, akik ráadásul saját nevükkel szerepelnek, illetve jótékony kétségben hagyják a nézőt afelől, hogy az eljátszott jelenetek mennyiben alapulnak a saját életükön. A két neurotikus, rivalizáló komikus (miközben hozzáértő gasztrobubusnak álcázza magát) utazásaik során kifigurázza a sznobizmust, a különféle brit regionális identitásokat, a filmtörténet nagy színészóriásait és nem utolsósorban saját magukat is.

Coogan és Brydon az első évadban Észak-Anglia, a másodikban Olaszország 6-6 éttermét járja végig étterem-kritizálás örve alatt (a vágóképeken beleshetünk a konyhák kulisszái mögé), ám a hangsúly az asztal körül zajló önreflexív, virtuóz poénkodáson van. Specialitásuk a legkülönfélébb színészóriások imitálása, ám ez csak látszólag formai játék: Anthony Hopkins, Marlon Brando és Michael Caine hangján keresztül saját kétségeiket, frusztrációikat szólaltatják meg. Egymás módszeres szekálása és a felszabadult hülyéskedés mögött az öregedéssel, szakmai sikerrel és családdal kapcsolatos kételyek sejlenek föl – elmosódnak a határok Coogan és Brydon mint figura, színész és ember között. Az epizódok végén egy pillanatra mindig felvillan a férfiasan visszafogott, angolos melankólia.

A második, olasz évad kicsit gyengébbre sikerült, viszont az ízlésesen elégikus hangvétel itt hangsúlyosabb. Hiába is titkolják, itt tiszta filozófiát látunk.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.