Tévétorrent

Konyha, filozófia

The Trip

Tévétorrent

A gasztronómiai road movie különös műfajhibridje eddig legfeljebb csak a non-fictionben utazó főzőcsatornák kínálatában fordult elő.

Ám 2010-ben Michael Winterbottom fogott két brit színészt, Steve Coogant és Rob Brydont, és elkészített a BBC-nek egy nagyrészt improvizáción alapuló, dokumentarista stílusú, lazán szerkesztett sorozatot, melyben a két komikus látszólag tét nélküli ökörködését csupán az étkezések szervezik (a sorozat két évadjából megvágott játékfilm készült). A buddy movie-k karakterdinamikai szabályainak megfelelően két gyökeresen eltérő jellemet kapunk, akik ráadásul saját nevükkel szerepelnek, illetve jótékony kétségben hagyják a nézőt afelől, hogy az eljátszott jelenetek mennyiben alapulnak a saját életükön. A két neurotikus, rivalizáló komikus (miközben hozzáértő gasztrobubusnak álcázza magát) utazásaik során kifigurázza a sznobizmust, a különféle brit regionális identitásokat, a filmtörténet nagy színészóriásait és nem utolsósorban saját magukat is.

Coogan és Brydon az első évadban Észak-Anglia, a másodikban Olaszország 6-6 éttermét járja végig étterem-kritizálás örve alatt (a vágóképeken beleshetünk a konyhák kulisszái mögé), ám a hangsúly az asztal körül zajló önreflexív, virtuóz poénkodáson van. Specialitásuk a legkülönfélébb színészóriások imitálása, ám ez csak látszólag formai játék: Anthony Hopkins, Marlon Brando és Michael Caine hangján keresztül saját kétségeiket, frusztrációikat szólaltatják meg. Egymás módszeres szekálása és a felszabadult hülyéskedés mögött az öregedéssel, szakmai sikerrel és családdal kapcsolatos kételyek sejlenek föl – elmosódnak a határok Coogan és Brydon mint figura, színész és ember között. Az epizódok végén egy pillanatra mindig felvillan a férfiasan visszafogott, angolos melankólia.

A második, olasz évad kicsit gyengébbre sikerült, viszont az ízlésesen elégikus hangvétel itt hangsúlyosabb. Hiába is titkolják, itt tiszta filozófiát látunk.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.