Tévétorrent

Konyha, filozófia

The Trip

Tévétorrent

A gasztronómiai road movie különös műfajhibridje eddig legfeljebb csak a non-fictionben utazó főzőcsatornák kínálatában fordult elő.

Ám 2010-ben Michael Winterbottom fogott két brit színészt, Steve Coogant és Rob Brydont, és elkészített a BBC-nek egy nagyrészt improvizáción alapuló, dokumentarista stílusú, lazán szerkesztett sorozatot, melyben a két komikus látszólag tét nélküli ökörködését csupán az étkezések szervezik (a sorozat két évadjából megvágott játékfilm készült). A buddy movie-k karakterdinamikai szabályainak megfelelően két gyökeresen eltérő jellemet kapunk, akik ráadásul saját nevükkel szerepelnek, illetve jótékony kétségben hagyják a nézőt afelől, hogy az eljátszott jelenetek mennyiben alapulnak a saját életükön. A két neurotikus, rivalizáló komikus (miközben hozzáértő gasztrobubusnak álcázza magát) utazásaik során kifigurázza a sznobizmust, a különféle brit regionális identitásokat, a filmtörténet nagy színészóriásait és nem utolsósorban saját magukat is.

Coogan és Brydon az első évadban Észak-Anglia, a másodikban Olaszország 6-6 éttermét járja végig étterem-kritizálás örve alatt (a vágóképeken beleshetünk a konyhák kulisszái mögé), ám a hangsúly az asztal körül zajló önreflexív, virtuóz poénkodáson van. Specialitásuk a legkülönfélébb színészóriások imitálása, ám ez csak látszólag formai játék: Anthony Hopkins, Marlon Brando és Michael Caine hangján keresztül saját kétségeiket, frusztrációikat szólaltatják meg. Egymás módszeres szekálása és a felszabadult hülyéskedés mögött az öregedéssel, szakmai sikerrel és családdal kapcsolatos kételyek sejlenek föl – elmosódnak a határok Coogan és Brydon mint figura, színész és ember között. Az epizódok végén egy pillanatra mindig felvillan a férfiasan visszafogott, angolos melankólia.

A második, olasz évad kicsit gyengébbre sikerült, viszont az ízlésesen elégikus hangvétel itt hangsúlyosabb. Hiába is titkolják, itt tiszta filozófiát látunk.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.