Mob City

  • - kg -
  • 2014. február 2.

Tévétorrent

Kezdetben volt a film noir (irodalma tengernyi, rajongója szintúgy). Tort ült a fény-árnyék, tökös férfiak hullatták vérüket a végzet asszonyáért, és hitték, hogy túlélhetik az utolsó melót vagy a tökéletes bűntényt, de elhullottak, mert a korszellem így kívánta.

false

Szép, cinikus idők voltak ezek, a fiatal Mitchum vagy az öregedő Bogart tették, amit egy férfinak fekete-fehérben tennie kellett, hogy aztán, évtizedek elteltével, immár színesben lófráló magándetektívek vegyék át kedvenc mozdulataikat. Ezt a szégyentelenül nosztalgikus "csináljunk úgy, mintha még mindig '46-ban lennénk" irányzatot neo-noirnak nevezték az okosok (irodalma tengernyi, rajongója szintúgy). A rajongás végstádiuma, amikor a rajongó maga is gyarapítani kívánja a klasszikusok (műfaji Mórickáknak Kínai negyed, ma születetteknek Szigorúan bizalmas) hosszú sorát, és e célból, orvosai tanácsa ellenére, filmet készít.

false

A filmes (A remény rabjai) és televíziós (The Walking Dead) berkekben egyaránt köztiszteletnek örvendő Frank Darabontot is elérte a végzetes rajongás; leküzdhetetlen noirrángások vettek erőt rajta, s minden bizonnyal ennek köszönhető, hogy ez az érdemdús, kiváló filmográfiájú férfiú, mint akinek nem szóltak, hogy 60 év késésben van, elkezdte felmondani az összes idevágó közhelyet A-tól Z-ig. A háborúból hazatért katona, a rossz nő, a feltűrt ingujjú rendőrök, LA neonfényes kipárolgásai és persze a történelemkönyvekből ismert gengszterek, Bugsyval az élükön mind itt vannak, és nemcsak itt vannak, de vesztükre, halálosan komolyan is veszik magukat - igen, még a kipárolgások is.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.