Tévétorrent

Mum

  • Szabó Ádám
  • 2016. június 26.

Tévétorrent

Várt és váratlan vendégek tömegei lepik el a házat – pár hónapja még biztosak lehettünk volna, hogy egy újabb karácsonyi közhelyparádé indul, a Mum ezzel szemben a második legközkedveltebb „túl sokan egy helyen”-helyzetet tematizálja. Nem a hálaadást, hiszen brit sorozat: a temetést.

Lesley Manville alakítja az özvegyet, remekül. A sütik felkínálása, a nagyothalló anyós és a háta mögött szentségelő após kalauzolása, a bajlódás a hazatérő semmirekellő fiúval ugyanúgy elfeledteti vele, miért is ez a nagy csődület, mint velünk. Csak egy-egy rossz helyen eleresztett részvétnyilvánítás juttatja eszünkbe az elhunyt férjet, akiről persze nem sokat tudunk meg.

Nem tolták itt túl az érzelgősséget, de a humort sem; visszafogottan érkeznek a poénok, olyan komótosan, ahogy a vendégek szállingóznak. A Mum már az első percekben felvesz egy kedélyes, nem túl harsány stílust, és meg is marad a maga brit modorosságában, egészen a legvégéig. Mintha nem is egy harmincperces sorozatot, hanem egy tévéjátékot néznénk. Mielőtt viszont végleg elunnánk a lényegében változatlan, csúcs- és mélypontok nélküli játékidőt, általában érkezik egy újabb szórakoztató pillanat, aminek farvizén még pont elevickélünk a következő ilyenig. Ezen pillanatokat a temetésre vörösben és bugyi nélkül érkező (remélhetőleg nem) lesz meny szállítja meg a főhősnőnk, aki tényleg zseniálisan adja a minden körülmények között kedves háziasszonyt.

A Mum egy olyan szegmensbe próbálja befészkelni magát, aminek sokan nekifutottak már, de keveseknek sikerült: keserédes vígjáték szeretne lenni.

Magyar felirat: Ruby

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.