Tévétorrent

Nőpapa

Transparent

  • Iványi Zsófia
  • 2016. február 14.

Tévétorrent

Mort Pfeffermannek (Jeffrey Tambor elragadó előadásában) van egy titka, amit több mint hatvan éven át megtartott magának: lélekben nő, mindig is az volt.

Mort, pontosabban Maura – már amennyiben mi is olyan elfogadóak és megértőek akarunk lenni, mint amennyire a sorozat szereplői szeretnének, de nem nagyon tudnak –, szóval Maura egy szép nap úgy dönt, hogy elég a bujkálásból; előkerül a szoknya, a paróka és a sminkkészlet, no meg a dilemma, hogyan rukkoljon elő mindezzel felnőtt gyerekeinek.

Itt, a nagy coming out idején lépünk be a teljesen dilinyós, ugyanakkor igencsak szerethető Pfefferman család életébe. A Los Angelesben élő, jómódú zsidó família a hülyeség határát súroló könnyedséggel kezeli az életükben felmerülő legtöbb problémát, überliberális közegükben a leszbikus esküvő ugyanúgy a világ legtermészetesebb dolga, mint a rabbival folytatott viszony. Ám azzal, hogy az apjuk valójában nő, Maura gyerekei nem igazán tudnak mit kezdeni.

Jill Soloway keserédes sorozata többek közt attól fantasztikus, hogy azok számára is átélhetővé teszi főhőse szenvedését, akik alapjáraton sikítófrászt kapnak egy nőnek öltözött férfi puszta gondolatától is.

Mort több évtizedes titkolózását és szégyenét, mikor csak egy-egy lopott órára, lepukkant hotelszobákban és más, hasonlóan szomorú helyeken tudott önmaga lenni, felváltja Maura végtelen magányossága, akinek a leghétköznapibb szituációk is potenciális megaláztatást jelentenek, például ha a női vécét szeretné használni egy áruházban.

Aki szereti Lena Dunham kreálmányát, a Girlst, az imádni fogja a Transparentet is, mert ugyanolyan kendőzetlen őszinteséggel és gyilkos humorral beszél többek közt a szexről, a családról és a hűségről, csak – talán azért, mert Soloway valamivel többet élt már, mint Dunham – egy kicsit sötétebbek az árnyalatok, míg az alkotó szereplői iránt mutatott empátiája meg jóval nagyobb.

Bár a sorozatnak vannak kisebb hibái (például nem kapunk semmi magyarázatot Maura kisebbik lányának néha-néha előforduló hallucinációira), ha nincs a Transparent, sosem tudjuk meg, hogyan éltek régebben (és sok, kevésbé szerencsés helyen valószínűleg kénytelenek élni ma is) azok, akik másnak születtek, mint a többség. S az erdőben rendezett titkos transzvesztitatalálkozón az is kiderül, hogy akikről azt feltételeznénk, hogy maximálisan elfogadók és összetartók, finoman szólva nem azok: a magukat férfinak érző, de női ruhát előszeretettel viselő pasik nem tűrnek meg maguk közt transzszexuálist; nemcsak odakint, a nagyvilágban, hanem idebent, a női ruhát viselő férfiak maroknyi közösségében is farkastörvények uralkodnak. A Transparent az utóbbi idők egyik legjobb 30 perces komédiasorozata, méltán nyert már egy raklapnyi díjat, bár épp a nap híre, hogy a tavalyi két nyert kategória után az idei Golden Globe-ból nem jutott neki, csak jelölés. Nemrég került szinte egyszerre ki a második évad, amiben Maurának még a gyerekeinél is rémesebb dologgal kellett szembenéznie: az anyjával. Ősszel jön a harmadik.

Magyar felirat: mata (változó társakkal) az 1. évad 5. részénél tart, 10 részesek az évadok.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.