Tévétorrent

Nőpapa

Transparent

  • Iványi Zsófia
  • 2016. február 14.

Tévétorrent

Mort Pfeffermannek (Jeffrey Tambor elragadó előadásában) van egy titka, amit több mint hatvan éven át megtartott magának: lélekben nő, mindig is az volt.

Mort, pontosabban Maura – már amennyiben mi is olyan elfogadóak és megértőek akarunk lenni, mint amennyire a sorozat szereplői szeretnének, de nem nagyon tudnak –, szóval Maura egy szép nap úgy dönt, hogy elég a bujkálásból; előkerül a szoknya, a paróka és a sminkkészlet, no meg a dilemma, hogyan rukkoljon elő mindezzel felnőtt gyerekeinek.

Itt, a nagy coming out idején lépünk be a teljesen dilinyós, ugyanakkor igencsak szerethető Pfefferman család életébe. A Los Angelesben élő, jómódú zsidó família a hülyeség határát súroló könnyedséggel kezeli az életükben felmerülő legtöbb problémát, überliberális közegükben a leszbikus esküvő ugyanúgy a világ legtermészetesebb dolga, mint a rabbival folytatott viszony. Ám azzal, hogy az apjuk valójában nő, Maura gyerekei nem igazán tudnak mit kezdeni.

Jill Soloway keserédes sorozata többek közt attól fantasztikus, hogy azok számára is átélhetővé teszi főhőse szenvedését, akik alapjáraton sikítófrászt kapnak egy nőnek öltözött férfi puszta gondolatától is.

Mort több évtizedes titkolózását és szégyenét, mikor csak egy-egy lopott órára, lepukkant hotelszobákban és más, hasonlóan szomorú helyeken tudott önmaga lenni, felváltja Maura végtelen magányossága, akinek a leghétköznapibb szituációk is potenciális megaláztatást jelentenek, például ha a női vécét szeretné használni egy áruházban.

Aki szereti Lena Dunham kreálmányát, a Girlst, az imádni fogja a Transparentet is, mert ugyanolyan kendőzetlen őszinteséggel és gyilkos humorral beszél többek közt a szexről, a családról és a hűségről, csak – talán azért, mert Soloway valamivel többet élt már, mint Dunham – egy kicsit sötétebbek az árnyalatok, míg az alkotó szereplői iránt mutatott empátiája meg jóval nagyobb.

Bár a sorozatnak vannak kisebb hibái (például nem kapunk semmi magyarázatot Maura kisebbik lányának néha-néha előforduló hallucinációira), ha nincs a Transparent, sosem tudjuk meg, hogyan éltek régebben (és sok, kevésbé szerencsés helyen valószínűleg kénytelenek élni ma is) azok, akik másnak születtek, mint a többség. S az erdőben rendezett titkos transzvesztitatalálkozón az is kiderül, hogy akikről azt feltételeznénk, hogy maximálisan elfogadók és összetartók, finoman szólva nem azok: a magukat férfinak érző, de női ruhát előszeretettel viselő pasik nem tűrnek meg maguk közt transzszexuálist; nemcsak odakint, a nagyvilágban, hanem idebent, a női ruhát viselő férfiak maroknyi közösségében is farkastörvények uralkodnak. A Transparent az utóbbi idők egyik legjobb 30 perces komédiasorozata, méltán nyert már egy raklapnyi díjat, bár épp a nap híre, hogy a tavalyi két nyert kategória után az idei Golden Globe-ból nem jutott neki, csak jelölés. Nemrég került szinte egyszerre ki a második évad, amiben Maurának még a gyerekeinél is rémesebb dologgal kellett szembenéznie: az anyjával. Ősszel jön a harmadik.

Magyar felirat: mata (változó társakkal) az 1. évad 5. részénél tart, 10 részesek az évadok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.