Tévétorrent

Nőpapa

Transparent

  • Iványi Zsófia
  • 2016. február 14.

Tévétorrent

Mort Pfeffermannek (Jeffrey Tambor elragadó előadásában) van egy titka, amit több mint hatvan éven át megtartott magának: lélekben nő, mindig is az volt.

Mort, pontosabban Maura – már amennyiben mi is olyan elfogadóak és megértőek akarunk lenni, mint amennyire a sorozat szereplői szeretnének, de nem nagyon tudnak –, szóval Maura egy szép nap úgy dönt, hogy elég a bujkálásból; előkerül a szoknya, a paróka és a sminkkészlet, no meg a dilemma, hogyan rukkoljon elő mindezzel felnőtt gyerekeinek.

Itt, a nagy coming out idején lépünk be a teljesen dilinyós, ugyanakkor igencsak szerethető Pfefferman család életébe. A Los Angelesben élő, jómódú zsidó família a hülyeség határát súroló könnyedséggel kezeli az életükben felmerülő legtöbb problémát, überliberális közegükben a leszbikus esküvő ugyanúgy a világ legtermészetesebb dolga, mint a rabbival folytatott viszony. Ám azzal, hogy az apjuk valójában nő, Maura gyerekei nem igazán tudnak mit kezdeni.

Jill Soloway keserédes sorozata többek közt attól fantasztikus, hogy azok számára is átélhetővé teszi főhőse szenvedését, akik alapjáraton sikítófrászt kapnak egy nőnek öltözött férfi puszta gondolatától is.

Mort több évtizedes titkolózását és szégyenét, mikor csak egy-egy lopott órára, lepukkant hotelszobákban és más, hasonlóan szomorú helyeken tudott önmaga lenni, felváltja Maura végtelen magányossága, akinek a leghétköznapibb szituációk is potenciális megaláztatást jelentenek, például ha a női vécét szeretné használni egy áruházban.

Aki szereti Lena Dunham kreálmányát, a Girlst, az imádni fogja a Transparentet is, mert ugyanolyan kendőzetlen őszinteséggel és gyilkos humorral beszél többek közt a szexről, a családról és a hűségről, csak – talán azért, mert Soloway valamivel többet élt már, mint Dunham – egy kicsit sötétebbek az árnyalatok, míg az alkotó szereplői iránt mutatott empátiája meg jóval nagyobb.

Bár a sorozatnak vannak kisebb hibái (például nem kapunk semmi magyarázatot Maura kisebbik lányának néha-néha előforduló hallucinációira), ha nincs a Transparent, sosem tudjuk meg, hogyan éltek régebben (és sok, kevésbé szerencsés helyen valószínűleg kénytelenek élni ma is) azok, akik másnak születtek, mint a többség. S az erdőben rendezett titkos transzvesztitatalálkozón az is kiderül, hogy akikről azt feltételeznénk, hogy maximálisan elfogadók és összetartók, finoman szólva nem azok: a magukat férfinak érző, de női ruhát előszeretettel viselő pasik nem tűrnek meg maguk közt transzszexuálist; nemcsak odakint, a nagyvilágban, hanem idebent, a női ruhát viselő férfiak maroknyi közösségében is farkastörvények uralkodnak. A Transparent az utóbbi idők egyik legjobb 30 perces komédiasorozata, méltán nyert már egy raklapnyi díjat, bár épp a nap híre, hogy a tavalyi két nyert kategória után az idei Golden Globe-ból nem jutott neki, csak jelölés. Nemrég került szinte egyszerre ki a második évad, amiben Maurának még a gyerekeinél is rémesebb dologgal kellett szembenéznie: az anyjával. Ősszel jön a harmadik.

Magyar felirat: mata (változó társakkal) az 1. évad 5. részénél tart, 10 részesek az évadok.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)