Tévétorrent

Norsemen/Vikingane

  • Szabó Ádám
  • 2018. július 7.

Tévétorrent

Apró viking falucskában járunk, 790 környékén – az élet gondtalanul zajlik; a nagydarab, szőrös harcosok egy maszkulin amazonnal kiegészülve portyáznak és fosztogatnak, a társadalom terhére megidősödött férfiakat egy halálugrással a Valhallába küldik, az uralkodó agyalágyult öccse a trónra áhítozik. Pontosan így képzelnénk el a viking életet, és ehhez még a bombasikerű Viasat History-sorozat sem kellett – pedig kétségtelenül az hozta vissza a mitikus északi népet a divatba.

A fenti evidenciákat azonban a szereplők egyszer csak elkezdik megkérdőjelezni – és így kerekedik komédia a közhelyes tablóból. Az aggnak bélyegzettek nem vágynak már annyira a hősi halálra, hiszen alig 45 évesek; a harcos több akar lenni, mint puszta gyilkológép; az idióta trónbitorló – nos, ő az is marad, de homoerotikus töltetű poénokat kap, ezzel is megfricskázva a tesztoszteronnal túlfűtött északi mitológiát. A többi humorforrás a viking hétköznapok körül bonyolódik: az uralkodó felesége visszautasítja a varázsló köpetekből kevert csodaszerét, a szolgák öntudatra ébrednek, s a szerencsétlen fordulatoknak köszönhetően egy színészaspiráns válik a közösség vezetőjévé.

Üdítő a sokszor látott viking közhelyeket kiforgatva látni, az alapötlet és a kiváló figurák mellé viszont poénokat csak elszórva adagoltak. Nem is a térdcsapkodós nevetés a Vikingek célja, inkább valamiféle középutas humorizálás – az viszont kevés az üdvösséghez, hogy a középkori figurák fejébe modern agyat írtak a készítők, így azok megkérdőjeleznek minden jól ismert folklórelemet.

Magyar felirat: quinnell

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.