Tévétorrent

Seven Types of Ambiguity

Tévétorrent

Kriminek indul. Eltűnik egy hétéves kisfiú, a szülők kétségbeesve keresik. A szűk, fullasztó elbeszélésmód belekényszerít minket az anya és az apa nézőpontjába, és minden nagyon egyszerűnek látszik. Már felkészülünk a megszokott krimi-panelekre, amikor – még az első epizód első harmadában – a fiú megkerül. Innentől teljesen új irányt vesz a történetmesélés, és átalakul a műfaj is. Az átmeneti krízishelyzet mindenkiből a legrosszabbat hozza elő, és konfliktusok egész sorát indítja el hét melbourne-i életében.

Amikor a néző már azt hinné, hogy megfejtette a sorozat logikáját, átírnak mindent, ami addig megesett. A hatrészes széria első felében a bűntény előzményeit és utóéletét párhuzamosan követjük a szülők és az elkövető nézőpontjából. Ami két epizóddal korábban tisztának és egyértelműnek tűnt, az zavarossá és ambivalenssé válik (innen a sorozat és az alapul szolgáló regény címe is: A kétértelműség hét típusa). A sorozat játszik a nézővel, aki – az egyébként elegánsan és gondosan elhintett jelek ellenére – mindig bedől az első látszatnak. Pontosan az egyszerűség, a leszűkített nézőpont és az elbeszélői takarékosság teszi olyan megtévesztővé.

Nincs egyetlen felesleges mondat vagy fordulat, minden színész alárendeli magát az alaposan megszerkesztett drámai egésznek (ritkán látni ilyen egységesen kiváló színészgárdát). A zene és az operatőri munka is szépen simul az összképbe: hideg, kék/szürke képek és kopogó, lassan bőr alá kúszó zene. A Seven Types of Ambiguity ellenállhatatlanul melankolikus.

Magyar felirat: Sanders – Zolti Russ

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.