Tévétorrent

Seven Types of Ambiguity

Tévétorrent

Kriminek indul. Eltűnik egy hétéves kisfiú, a szülők kétségbeesve keresik. A szűk, fullasztó elbeszélésmód belekényszerít minket az anya és az apa nézőpontjába, és minden nagyon egyszerűnek látszik. Már felkészülünk a megszokott krimi-panelekre, amikor – még az első epizód első harmadában – a fiú megkerül. Innentől teljesen új irányt vesz a történetmesélés, és átalakul a műfaj is. Az átmeneti krízishelyzet mindenkiből a legrosszabbat hozza elő, és konfliktusok egész sorát indítja el hét melbourne-i életében.

Amikor a néző már azt hinné, hogy megfejtette a sorozat logikáját, átírnak mindent, ami addig megesett. A hatrészes széria első felében a bűntény előzményeit és utóéletét párhuzamosan követjük a szülők és az elkövető nézőpontjából. Ami két epizóddal korábban tisztának és egyértelműnek tűnt, az zavarossá és ambivalenssé válik (innen a sorozat és az alapul szolgáló regény címe is: A kétértelműség hét típusa). A sorozat játszik a nézővel, aki – az egyébként elegánsan és gondosan elhintett jelek ellenére – mindig bedől az első látszatnak. Pontosan az egyszerűség, a leszűkített nézőpont és az elbeszélői takarékosság teszi olyan megtévesztővé.

Nincs egyetlen felesleges mondat vagy fordulat, minden színész alárendeli magát az alaposan megszerkesztett drámai egésznek (ritkán látni ilyen egységesen kiváló színészgárdát). A zene és az operatőri munka is szépen simul az összképbe: hideg, kék/szürke képek és kopogó, lassan bőr alá kúszó zene. A Seven Types of Ambiguity ellenállhatatlanul melankolikus.

Magyar felirat: Sanders – Zolti Russ

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.