Tévétorrent

A köd

Tévétorrent

Aki már elfelejtette – méltán – Frank Darabont 2007-es Ste­phen King-adaptációját, most örülhet. Nevezett Stephen mélyen egyszerű történetét – a kisvárosra átláthatatlan köd ereszkedik, amely őrületbe kergeti és/vagy megöli az embereket – most ugyanis (legalább) tízrészessé bővítették. A folytatásos formátum köztudomásúan kedvez a horror műfajának, hisz’ lassan, igazán lassan haladunk a rejtély felderítésében (lehet, hogy el sem érünk odáig?), naná, az orrunkig sem lehet látni. Az önmagában is meglepően kidolgozott (családi) dráma viszont már a köd előtt elkezdődik: az anyukát, a furcsa és rideg Alyssa Sutherlandet (Vikings) épp’ kirúgták az iskolából, mert a helyieknek nem tetsző szexuális felvilágosítást tartott; apuka meg az anyuka szigorától sújtott lánykát engedte el egy buliba. Így kerül a történetbe feldolgozandó szexuális erőszak is, és ha mindez nem lenne elég (egyébként elég lenne), jön ugye a köd. És a világvége-tematika közhelyes kellékei. Mindenki a plázába zárva marad, azaz következik az egymás nyakába kényszerült emberek miniatűr társadalmizálódása: hogyan élik túl, hogy kezelnek élet-halál konfliktust s a többi. A másik játéktér az úton levőké, akik a többiekhez igyekeznek, s meg-megállnak börtönben, templomban, tehát lesz pap meg szökevény meg titokzatos katona s a többi. Néha előugrik egy-egy ijesztő elem, de ezt már a The Walking Deadből (meg a barlangrajzokról) megszoktuk – az ingerküszöbünk miatt csinálják. Hogy lesz-e ebből valami, azt jó sűrű homály fedi, mi más. De az araszolgatás egyelőre megjárja.

Magyar felirat: Mr. Bishop & Taurusz & Alias

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.