Tévétorrent

A köd

Tévétorrent

Aki már elfelejtette – méltán – Frank Darabont 2007-es Ste­phen King-adaptációját, most örülhet. Nevezett Stephen mélyen egyszerű történetét – a kisvárosra átláthatatlan köd ereszkedik, amely őrületbe kergeti és/vagy megöli az embereket – most ugyanis (legalább) tízrészessé bővítették. A folytatásos formátum köztudomásúan kedvez a horror műfajának, hisz’ lassan, igazán lassan haladunk a rejtély felderítésében (lehet, hogy el sem érünk odáig?), naná, az orrunkig sem lehet látni. Az önmagában is meglepően kidolgozott (családi) dráma viszont már a köd előtt elkezdődik: az anyukát, a furcsa és rideg Alyssa Sutherlandet (Vikings) épp’ kirúgták az iskolából, mert a helyieknek nem tetsző szexuális felvilágosítást tartott; apuka meg az anyuka szigorától sújtott lánykát engedte el egy buliba. Így kerül a történetbe feldolgozandó szexuális erőszak is, és ha mindez nem lenne elég (egyébként elég lenne), jön ugye a köd. És a világvége-tematika közhelyes kellékei. Mindenki a plázába zárva marad, azaz következik az egymás nyakába kényszerült emberek miniatűr társadalmizálódása: hogyan élik túl, hogy kezelnek élet-halál konfliktust s a többi. A másik játéktér az úton levőké, akik a többiekhez igyekeznek, s meg-megállnak börtönben, templomban, tehát lesz pap meg szökevény meg titokzatos katona s a többi. Néha előugrik egy-egy ijesztő elem, de ezt már a The Walking Deadből (meg a barlangrajzokról) megszoktuk – az ingerküszöbünk miatt csinálják. Hogy lesz-e ebből valami, azt jó sűrű homály fedi, mi más. De az araszolgatás egyelőre megjárja.

Magyar felirat: Mr. Bishop & Taurusz & Alias

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.