Tévétorrent

The Last Kingdom

Tévétorrent

A népszerű történelmet a történészek bánatára egyre nagyobb érdeklődés övezi: sorra jelennek meg a történelmi kalandregények (mint Bernard Cornwell Angolszász krónikák c. sorozata, mely a The Last Kingdom alapjául szolgált) vagy a dokumentumfilmet fikcióval ötvöző dokudrámák (pl. a History Channel Vikingek c. sorozata). Ezek a művek nem mindig bizonyított tényekkel dolgoznak, ám cselekményességükkel, érzelmi konfliktusaikkal és személyességükkel közel tudják hozni az idegennek tetsző, távoli korokat. Csalóka prezentizmusukkal kapcsolatot teremtenek a jelen és a múlt között, ami segít abban, hogy magunkénak érezzük múltunkat.

A BBC sorozata is ilyen. A 9. században járunk, amikor a vikingek meghódították a Brit-szigetek nagy részét, és egyedül a déli Wessex maradt szász fennhatóság alatt. A széria itt leli meg a mai egységes Nagy-Britannia gyökerét, levezetve a múltból a jelent. Hogy a nézők számára átélhetővé tegyék a kort, a készítők olyan erős, szemléletes kontrasztok köré szervezik a viking–szász konfliktust, mint a pogányság és a kereszténység, szájhagyomány és írott tudás vagy életöröm és önmegtartóztatás.

Persze, a Trónok harca a történelmi sorozatokon is nyomot hagyott: bár a fantasyelemek hiányoznak, bőven van szex és erőszak, bármelyik fontos szereplő meghalhat, és egyes női szereplők némileg anakronisztikus, ám szimpatikus feminista eszméket hangoztatnak. A The Last Kingdom fordulatos sorozat jó figurákkal és az alacsonyabb költségvetéshez képest is tetszetős képi világgal.

Magyar felirat: Pbea67 & Alias (a harmadik résznél járnak)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."