Vadonlakó

Egy tisztességes jövedelemforrás

  • Mogyi Úr
  • 2012. március 2.

Vadonlakó

Gyakorlati tudnivalók az utcalapterjesztésről.

A hajléktalan emberek legalább egyharmada rendszeresen dolgozik. Sajnos sokuk nem adózó vagy csak részben adózó munkahelyen. Ez persze nemcsak a hajléktalanpopulációban történik meg. Egy másik harmad a rendszeres nyugdíjából vagy segélyéből él. Vannak olyanok is, akiknek valamilyen oknál fogva nincsen állandó jövedelmük. Nekik találta ki 1993-ben egy hajléktalan társunk az utcai lapterjesztést, amely ötletből született a Fedél Nélkül című lap. Ma már nemcsak hajléktalan emberek, hanem más rászoruló szegények is terjesztik az újságot, például nyugdíj-kiegészítés címén. Nekem a huszonhétezer forintos rokkantnyugdíjamat kell kiegészítenem, amiből még le is jön hatezer forint banki tartozás a lakhatásom megszerzésének okából. Így huszonegyezer forint rendszeres jövedelemből kell kifizetnem a huszonkétezer forintos (kilenc négyzetméteres) szobám bérletét és a nyugdíjasbérletemet, amit már nem sokáig kaphatok. Ezek szerint mínusz négyezer-hétszáz forintból kellene megélnem. Az alkalmi munkáim – statisztálás, írás, iskolai programkoordinálás – mellett végzem a lap terjesztését 2004 óta, amikor is megjelent az első írásom. Az itt kapott adományokból eszem, ruházkodom és tisztálkodom. Néha az utolsó háromszáz forintomból veszem meg a tíz lapot. Terjesztőtársaim is hasonló körülmények között élnek, de nem mindenki fedél alatt. Nekik még nehezebb a sorsuk.

Az utcai lap terjesztése nem koldulás! Ez ügyben egy pert már megnyertünk tavaly. A valamit valamiért elven működik, mint minden a világunkban. Az újság terjesztése szabályozott. Harminc forintot fizet a terjesztő minden egyes darabért. Tíz darabnál kevesebbet nem vásárolhat egyszerre. Területi engedéllyel rendelkezik a Menhely Alapítvány által működtetett szerkesztőségtől. Az állandó engedély megszerzéséhez közlekedésrendészeti képzésen kell részt venni. Ügyelni kell minden terjesztőnek a saját megjelenésére. Ezt a szerkesztő szociális munkások is figyelik, ezért néha előfordult már, hogy pár terjesztőnek ideiglenesen bevonták az engedélyét. A szabályokat a terjesztők saját maguk hozták.

A világon szinte egyedülállóan a Fedél Nélkül lapban túlnyomó többségben csak hajléktalan emberek alkotásai jelennek meg. Ezt segíti egy művészeti pályázat, melyben csak a hajléktalanságot megtapasztaltak vehetnek részt, próza, vers és grafika kategóriában. Kevés az az ember, aki egyszer elolvasta a lapot és utána ne vásárolt volna többet. A mai élményem szinte könnyet fakasztott a szememben a fagyos, huzatos aluljáróban. Egy középkorú hölgy lépett feszengve hozzám a hét-nyolc éves kislányával. „Sajnos nincs sok apróm, de a kislányom azt mondta, hogy a nasinak szánt pénzt inkább adjam magának, mert neki is tetszett az előző novellája.” Az írásban egy óvodáskori élettörténetemről volt szó, melyben a tejbegrízevésemet írtam le. Átnyújtotta a pénzadományát, én pedig az újságot. A lap mellé legtöbbször adok ugyanis egy novellát. Nagy örömmel nyújtottam Adélnak az óvodás ballagási történetemet. Ő pedig mosolyogva válaszolt: „Majd elolvasom a kistestvéremnek.” Ilyenkor gondolom azt, hogy érdemes írni. Legalább tíz Celsius-fokot emelkedett körülöttem a levegő hőmérséklete, pedig nagyon fáztam a fagyos aluljáróban.

Egy másik szívet és testet melengető esetem fél óra múlva volt. Egy hajléktalanságról szóló iskolai előadásomat meghallgató középiskolai diák emlékezett rám, és vásárolt tőlem egy újságot, miután megmutattam neki a két lépésre álló pénzkiadó automatát, melyet nem talált állítólag. Pár percet beszélgettünk is. A legfontosabb az, hogy emberként kommunikálnak velünk a vásárlók!

Sajnos az egész társadalom működéséhez hasonlóan a lap terjesztése sem mentes a kiskapuktól, szabálytalanságoktól. Az egy darab koszos, lejárt újsággal terjesztők erősen növelik a negatív előítéleteket. Sajnos nekem is vannak előítéleteim a bankárokkal, a döntéshozókkal és a politikusokkal szemben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.