magyarnarancs.hu: Fehérváron is divatba jött a biciklizés?
Juhász Csaba: Sokan és egyre többen választják, valószínűleg nagyot dobott rajta, hogy ma már teljesen kiépült az ehhez szükséges kerékpárút-hálózat. Tervezzük is az egyik ismerősömmel egy olyan videó készítését, hogy végigmegyünk a városon és bemutatjuk az ingázóknak, merre érdemes menni a belváros és az ipari parkok között. Az elmúlt években óriásit változott az autósok hozzáállása is, lassabbak, figyelmesebbek és türelmesek. Nem tudom, hogy ez minek köszönhető, mert nincsen állandó rendőri jelenlét vagy ilyesmi. Talán az lehet az oka, hogy hétvégén az autósok is felülnek a kerékpárra és elmennek a közeli Velencei-tóra, ahol szintén teljesen kiépítették a bicikliutat.
magyarnarancs.hu: Kik a vevőid?
JCS: Inkább az az érdekes, hogy kik nem. A 18-25 év közötti vásárlók abszolút hiányoznak. Lassan tíz éves kerékpáros múlttal a hátam mögött azt kell, hogy mondjam, ma már nagyon kevés fiatalt érdekel a kerékpározás. Persze vannak BMX-esek, triálosok, de például az országúti biciklizés a harminc pluszosokat jobban érdekli. Ezt elég furcsának találom.
magyarnarancs.hu: Mi lehet ennek az oka? Budapesten sok fiatal biciklizik.
JCS: Talán nem elég vonzó. Véleményem szerint, a tablet és a PS2, valamint a közösségi portálok „elviszik” azokat, akiket érdekelhetne. Sokak szerint még mindig az a szemlélet uralkodik Magyarországon, hogy a kerékpár a szegény ember közlekedési eszköze és ezért nem menő. Persze tudom, hogy Budapesten egyre népszerűbb minden korosztályban, de itt, Fehérváron szinte teljesen hiányzik a fiatal vásárlói kör. Persze az is közrejátszhat ebben, hogy az iskoláknál nem megoldott a kerékpárok őrzése. Sok panaszt hallok arról, hogy csak kint lehet letenni, onnan meg ellopják.
|
magyarnarancs.hu: Szerinted mivel lehetne vonzóbbá tenni Fehérváron a fiatalok körében a biciklizést?
JCS: Semmivel. Nincs ilyen, nem lehet.
magyarnarancs.hu: Mit keresnek nálad a legtöbben?
JCS: Komplett bringát viszonylag keveset adunk el, az üzlet méretéből adódóan nem tudunk annyi új kerékpárt tartani a készleten, amennyit szeretnénk. Minket sokkal inkább a bringaépítéssel keresnek meg, egyedi biciklik legyártásával, illetve meglepően sok országúti csúcskategóriás kerékpárt javítunk és rakunk össze. A munka kilencven százalékát én csinálom, mert igen nehéz találni egy jó és megbízható szerelőt a régióban. Akiket én ismerek, mind külföldre távoztak a magasabb bér reményében. Pedig értéknek kellene lennie, ha valaki ért a kerékpárokhoz.
magyarnarancs.hu: Milyen egyedi kérésekkel fordulnak hozzád?
JCS: Bármit meg lehet oldani, amit a műszaki paraméterek engednek. A legtöbben könnyen karbantartható és elérhető árú kerékpárt szeretnének, ami jól is néz ki. Ezt színes egyedi kiegészítőkkel – láncok, markolat – vagy festéssel és matricázással nagyon szépen meg lehet oldani. Ez sajnos elég hosszadalmas munka, de az a legjobb, ha a keró rád van szabva.
magyarnarancs.hu: Mit gondolsz a kerékpáros-felvonulásokról? Hozzájárulnak a biciklizés népszerűsítéséhez?
JCS: Jó mókának tartom, de ennyi. Sokan kimennek ilyenkor, de nem látom, hogy érdemi változás történne e téren ezek után, maximum annyi, hogy Budapesten még jobban egymásnak feszülnek a kerékpárosok és az autósok. Én autózom is és kerékpározom is, így mindkét felet abszolút megértem. Szerintem minden autósnak időnként két kerékre kéne váltania, így talán kevesebb lenne a konfliktus a két tábor között.
magyarnarancs.hu: Szerinted Fehérvár elbírna egy hasonló rendszert, mint a Bubi?
JCS: Voltam Franciaországban Fehérvárnál kisebb városban, ahol szintén bevezettek ilyesmit, és ahogy láttam, ott működőképes volt. Gondolom, kicsiben lehetne itt is, de én kölcsönzés helyett inkább saját kerékpár megvásárlását javaslom.