A kerékpártárolók őse, a befűrészelt farönk, akárcsak a tipikus falusi kocsmai vagy bolt előtti biciklitároló a létrakategóriába tartozik, a kerékpár első kerekét tartja, így támasztja meg a biciklit, lekötésről szó sincs. Az újabb létrás vagy kengyeles kerékpártárolók reklámtáblával felszereltek, ezeket láthatjuk leggyakrabban áruházak előtt (sajnos általában csak pár darab kerékpár tárolására alkalmasak), és innen a legegyszerűbb ellopni a biciklit.
Néhány darab, de akár 40-50 bringa tárolására épülhetnek fedett, oldalt nyitott, buszmegállóhoz hasonló parkolók. Ha fontos a jó helykihasználás, és a biztonság csak a második, akkor ezek is csupán a kerekeket állítják rendbe a létraszerű beosztásban, s ezt kötik le. Ahol viszont gyakori a kerékpárlopás, oda nem való az ilyen tároló, hiszen előfordulhat, hogy csak a kereket találjuk majd ott, ahová lakatoltuk, igaz, legalább nem ázott meg.
|
Külföldön már számos újítást bevezettek: a legmodernebb tárolókban lifttel szállítják a beadott bringát egy rekeszbe, Koreában pedig egy körhintaszerű eszközzel kísérleteznek, ami felemeli a felakasztott járgányokat. Az ilyen tárolók persze csak gazdag és sűrűn lakott városokban épülhetnek, ahol mindennapos, megszokott közlekedési forma a tekerés.
A gyakorlat szerint az a jó tároló, amelyhez le lehet támasztani a biciklit, rögzíthető hozzá a váz, még inkább a váz és a kerék együtt. A tároló erősen legyen rögzítve a talajhoz (lebetonozva, csavarozva) vagy a falhoz. Így nem fordulhat elő, hogy aki a bringát elemeli, bónuszként viheti az oszlopot is.
A leggyakoribb, legegyszerűbb, mindazonáltal az egyik legjobb megoldás a fordított U alakú, lebetonozott vagy lecsavarozott cső. Angol nyelvterületen ezt Sheffield-tárolónak hívják, mert Sheffield városában állítottak fel először ilyeneket, takarékossági okokból, régi gázcsövekből. Nálunk leginkább a járda és az úttest elválasztására szolgálnak hasonló elemek, másodlagos funkciójuk, hogy a kerékpárosok ezt használják lekötésre, más nem lévén. Budapesten elvétve látni, hogy direkt kerékpártárolónak tesznek le ilyeneket, többet egymással párhuzamosan. Olykor azonban csak a véletlen szüli az alkalmat, mint például a Rákóczi úton, ahol egy busz kidöntötte az eredeti "kerítést", és ilyet raktak a helyére.
|
Az egyszerű oszlop vagy tűzcsap nemcsak nem alkalmas a kerékpárok lekötésére, hanem még büntethető is az, aki ezt teszi. Ám ha az oszlop egy karikával kiegészül, tökéletes kerékpártartó lesz belőle. Amerikában és Kanadában ezt nevezik Post and Ring tárolónak, mivel nemcsak a tűzcsapokhoz, de a postaládák oszlopára is erősítenek ilyen gyűrűket.
Ha számít a látvány, tulajdonképpen az összes típus végtelen lehetőséget rejt magában, hiszen a feladat egyszerű, és nem megy a funkció rovására egy kis kreativitás. Ha térben gondolkodik az alkotó, több egymás mellé állított, különböző alakú állvány is kiadhat egy formát: például egy bizonyos szögből szemlélve a háromszögek és körök biciklit formáznak. A hullám vagy szerpentin formájú tároló, az U alakzat meghosszabbítása egyetlen darabból, de a fordított U alakzat voltaképp bármivé formálható. Ha a két vége leér a földre, csavarodhat egyszerű karika, kutya, kerékpár vagy akár autó formába, a Post and Ring fazon pedig átalakulhat csészévé egy kávézó előtt, vagy női alakká a szoláriumnál.
|