Testre szabott bringák - Műhelyek és igények

  • Mesterházy Fruzsina
  • 2014. augusztus 26.

Veló Világ

A kereskedők szerint ma már a vásárlók fele tudja, hogy milyen biciklit szeretne magának.

Tizenöt-húsz évvel ezelőtt még annak örültünk, ha hozzájutottunk egy nagy szériaszámban legyártott, alsó középkategóriás mountain bike-hoz. Ám a jelenleg is tomboló bringamánia beindulásával igencsak kiszélesedett a kereslet és a kínálat. Megnéztünk néhány műhelyt, nos, ők biztosan nem konkurálnak egymással.

Retró és fixi

Vidákovich István egyedül viszi az Izabella utcai műhelyét. Saját bevallása szerint nyolcéves korában vált bicikliépítővé, amikor édesanyja bánatáraleszerelte a sárhányót újdonsült Csepel Tacskójáról. Öt éve nyitotta meg az üzletét, kényszerből, mert megszűnt a munkahelye. "Láttam, hogy szétválik a piac, az egyre növekvő városi kerekezőréteg más jellegű, olcsóbb bicajokat és alkatrészeket igényel, mint a hobbi- vagy sportbringások. A régi technikákat menet közben szerettem meg, mert bár kevesebbet nyújtanak, ami a működési pontosságot illeti, de sokkal tovább tartanak. Az ipar letűnt korának emlékét őrzik, amikor még mindenki egyre jobbat akartcsinálni." István a retróra tette fel a lapjait, és úgy tűnik, bejött neki, ráadásul a nála kapható bringák és alkatrészek nemcsak réginek látszanak, hanem valóban régiek. "Ma a nagy többség egy utcán hagyható gépre maximum 50-60ezer forintot áldoz. A kínálatot eszerint próbálom kialakítani" - mondja István.

Divat a libakergető

Divat a libakergető

Fotó: Németh Dániel

Beszélgetés közben ötpercenként jön be valaki alkatrészért, tanácsért. "Az országból mindenhonnan keresnek, jönnek a határon túlról is. Az itt tanuló külföldi diákok szintén megtalálnak. Én vagyok az alkatrészbázis. Megkeresem a legolcsóbb, már működő alternatívákat, és azokat árulom. Csepel Royal custom név alatt a magyar márka vázaira is építek új bicajokat 110-130ezer forint között, az alkatrészeket az ügyféllel együtt válogatjuk össze. Persze bármi másból is szívesen építek, ha reális a terv. Nagyon szerettem legózni, így most ez a kedvencem."

Kiss Árpád Kopi két alkalmazottjával profi pályabicikliket épít, fő specialitásuk a fixi és az egysebességes kerékpárok. "2006-ban indultunk a Bajnok utcában, de a pincében kialakított szervizből átköltöztünk ide, a Szív utcába, mert meg akartam nyitni az első olyan üzletet, ami fixikre és single-speed, azaz egysebességű bringákra szakosodott, ehhez pedig egy utcára néző bolt és műhely kellett. Eredetileg futárszolgálatot üzemeltettem, majd megnyitottam a szervizt, de eleinte nem is gondoltam, hogy az épített pályabiciklik ennyire népszerűek lehetnek. Kezdetben mindenféle bicajt javítottunk, mi magunk pedig jó minőségű, használt pályabiciklikkel jártunk. Tényleg nem hittük, hogy az igénytelen, de szívós, a bringás futárok által használt pályabicikli lesz a menő. Ezekkel a sportegyesületek által fillérekért eladott bicajokkal eleinte nem is foglalkoztunk üzletszerűen, el sem lehetett volna őket adni jó áron."

Kopi szerint a kerékpározás élvezetéhez jó kerékpár kell, vevőkörük jellemzően azokból áll, akiknek van annyi tapasztalatuk, hogy pontosan tudják, milyen az a bicikli, amire szükségük van. "2006-ban az embereknek 60-70ezer forintja volt egy jó gépre, ma simán ott hagynak 150 ezret. Ez alatt mi sem szívesen adunk ki munkát a kezünkből. Minőségpolitikánk szerint ennyibe kerül egy megbízható, strapabíró bicikli." Kopiék is foglalkoznak alkatrészekkel. "Az nincs, hogy valaki 'csak úgy' beállhatna eladónak. Komoly szaktudás szükséges, legalább egy év tapasztalat. Tudni kell, mihez milyen alkatrészt ajánljunk, tudni kell, melyik alkatrésznek milyen paraméterei vannak, a személyes igényt milyen termék elégíti ki a legjobban. Velem együtt hárman vagyunk, egyszerre dolgozunk a bolt és a műhely részlegben. Nem szeretném, ha tovább bővülnénk. Nem szeretnék nagyüzemet, így is van mit csinálnunk télen-nyáron."

Fontos a stílus

Horváth Gallo Árpádék Rumbach Sebestyén utcai üzletükben a stílusra hajtanak. "Hobbinak indult a dolog, ez nőtte ki magát a Budapest Artcycles 'mozgalommá', aminek az a lényege, hogy egyedi tervezésű alkatrészeket és kiegészítőket gyártsunk és forgalmazzunk. Saját márkánk, a Pannica új építésű városi bicikli, emellett dizájnerek, iparosok által megálmodott üléseket, markolatokat, bandázsokat, kiegészítőket szeretnénk árulni. Ezek előállításához infrastruktúra kell, ezért lassú a gyártás beindítása. Konkrét elképzeléseim vannak a Pannica látványvilágáról, de persze a megrendelővel együtt alakítjuk ki a végső változatot, 140ezer forint körüli összegért már építünk."

Mintha új lenne

Mintha új lenne

Fotó: Németh Dániel

A munkamegosztás miatt a vállalkozás nem csak itthoni viszonteladónak gyárt. Bécsből már több megrendelés érkezett, oda kis szériaszámban, de rendszeresen szállítanak. "Külön pénzügyes és külkereskedelemmel foglalkozó szakember dolgozik nálunk, ez nagyban előremozdította a dolgot, már alakul a kapcsolat Londonnal is, reméljük, lesz is belőle valami. Ráadásul a saját márka nem lehet rossz minőségű, ha hosszú távú működésben gondolkodsz. Emiatt dolgozik nálunk olyan szervizes, összeszerelő, aki iskolában tanulta az anyagismeretet és egyéb szakismereteket, ehhez jön a gyakorlat. Különben milyen alapon adhatnánk garanciát?"

Épp az ellenkező utat járja Csányi Janó a Dessewffy utcában. Először arra gondolt, hogy Indiából meg Kínából importál biciklit, lévén külkereskedő, de olyan akadályokat kellett volna leküzdenie, hogy inkább másfelé fordult. "Kitaláltuk, hogy használt, régi bringákat fogunk felújítani, átépíteni és értékesíteni, mellette szervizelünk. Megfordult a dolog, munkánk 90 százalékát a javítás teszi ki, a maradék 10-ben új bringákat is értékesítünk. Bár most az egysebességes és a fixi is menő, a vásárlóink java inkább legalább 3 sebességet szeretne. Elég széles közönségünk van, sokan szeretnének egyedi, régi gépet." Csakhogy nem elég egy ilyet találni például egy vidéki pajtában.... "Az embereknek meg kellett ismerkedniük a használt biciklikkel - mondja Janó. - Azok, akik korábban megvásárolták a tömegtermelésben legyártott olcsó tucatárut, idővel rájöttek, hogy már akkor vacak volt a bringájuk, amikor kitolták a boltból. Persze a használt bicikliknél is oda kell figyelni minden kis részletre, fel kell göngyölíteni a bicikli előző 20-30 évét."

A vázépítés nem halt ki

false

Merényi Dániel grafikus (lásd: "Kollektív hülyeség", Magyar Narancs, 2009. január 15.,), egykori art director Miskolcon alakította ki bicikliváz-készítő manufaktúráját. Reklámügynökségi emberként kreatívnak ment ki Milánóba, de csakhamar egy bringaboltban találta magát. Itt ismerte meg az Európa-szerte híres vázkészítő mestert, Dario Pegorettit. "A főnököm, a cimborám a vázáért ment Darióhoz, én meg elkísértem. Egyből megtetszett a vázépítés. Hazajöttem még egy évre, majd 2007 júliusában visszamentem Pegoretti mellé, és ott maradtam 2011 augusztusáig. A kinti műhelyben a mesterrel együtt négyen évente 250-300 vázat készítettünk."

Itthon kizárólag megrendelésre gyártanak két kollégájával, üzlettársával. Dani a vázépítő, Szentpétery Mátyás felel a fényezésért, alkatrészbeszerzésért, míg Somló Iván az ügyfélkapcsolatokat kezeli. "Így nézett ki a kapacitásnövekedés az elmúlt években: 3, 5, 7, 17... Idén már 25 megrendelés. Jövőre jó volna 50 vázat is megépíteni, de ahhoz már kellene egy inas, annál viszont több profitot kellene termelni, hogy bejelentett alkalmazottam legyen - mondja Merényi. - Noha egy az egyben visszaforgatok minden bevételt a manufaktúrába, mivel hazánkban nem támogatják a kézműves kisvállalkozásokat. Kikopott a kézzel készített termékek hagyománya, pedig szerintem a minőségi helyi áru országos szinten is jó dolog. Nálam egy személyre szabott, épített váz villával, fényezve, örök garanciával 280-390ezer forint. Azok rendelnek tőlem, akik jó ideje szeretnek bringázni, mára jól menő vállalkozók, jól kereső szakemberek lettek, és rászánnak 500ezer forintot egy kerékpárra."

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.