A Szerb utcai ház titka: Habony alighanem teremőrként dolgozott

  • narancs.hu
  • 2016. február 9.

Villámnarancs

Mivel senki nem hajlandó elismerni, hogy a tanácsadó ott lakik, ezért csak arra tudunk következtetni, hogy a Szépművészeti Múzeum festményeit felügyelte.
Ez az a ház

Ez az a ház

Fotó: Németh Dániel

„A bíróság jogerős döntése nyomán a Szépművészeti Múzeum végre kiadta a sokáig titkolt adatot, hogy hol is tárolta a múzeumból kölcsönzött nagy értékű műkincseket az Andy Vajna-féle TV2 újdonsült gazdasági igazgatója, Halkó Gabriella cége” - írta ma az Átlátszó. Nos, ezek szerint a titkos tárolási hely nem más volt, mint az V. kerület Szerb utca 9. egyik lakása, ami ugyan sem nem múzeum, sem nem galéria, ellenben Habony Árpádnak - ahogy azt még 2014. májusában írtuk - „kulcsa van a házhoz, ismeri a kapukódot, és szinte mindennap feltűnik az épületben”.

Noha azóta további érdekességek is terítéken voltak az épülettel kapcsolatosan, ám azóta sem tudta senki kideríteni, mégis mi a csudát keres ott állandóan Habony.

Most talán közelebb kerültünk a megfejtéshez. Ha ugyanis ebben a házban voltak a Szépművészeti festményei, akkor azokra vigyázni is kellett, márpedig erre a bizalmi állásra Habonynál keresve sem találhattak alkalmasabb embert.

Egyrészt Habonynak nincs semmilyen hivatalos állása, tehát nyilván ráért. Másrészt kendó-bajnoki múltja, az utcai közelharcban mutatott teljesítménye és koronagondnoki gyakorlata minden bizonnyal képessé teszik műkincsek őrzésére, akár erőszakos támadások esetén is. Harmadrészt eredeti végzettsége díszítőszobrász, tehát szakmabelinek tekinthető. És végül: közismerten vonzódik a vitrinekhez.

A másik lehetőség, hogy Habony mégsem teremőrként dolgozott a Szerb utcában, hanem tényleg ott lakik, és a Szépművészeti Múzeum egy füttyentésre odakölcsönözte a mintegy 300 milliót érő 10 antik képet, majd pedig körömszakadtáig titkolta ezt. De ez olyan szintű pofátlanság lenne, amit el sem tudunk képzelni a mindig visszafogott Nemzeti Együttműködés Rendszeréről.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.