A Szerb utcai ház titka: Habony alighanem teremőrként dolgozott

  • narancs.hu
  • 2016. február 9.

Villámnarancs

Mivel senki nem hajlandó elismerni, hogy a tanácsadó ott lakik, ezért csak arra tudunk következtetni, hogy a Szépművészeti Múzeum festményeit felügyelte.
Ez az a ház

Ez az a ház

Fotó: Németh Dániel

„A bíróság jogerős döntése nyomán a Szépművészeti Múzeum végre kiadta a sokáig titkolt adatot, hogy hol is tárolta a múzeumból kölcsönzött nagy értékű műkincseket az Andy Vajna-féle TV2 újdonsült gazdasági igazgatója, Halkó Gabriella cége” - írta ma az Átlátszó. Nos, ezek szerint a titkos tárolási hely nem más volt, mint az V. kerület Szerb utca 9. egyik lakása, ami ugyan sem nem múzeum, sem nem galéria, ellenben Habony Árpádnak - ahogy azt még 2014. májusában írtuk - „kulcsa van a házhoz, ismeri a kapukódot, és szinte mindennap feltűnik az épületben”.

Noha azóta további érdekességek is terítéken voltak az épülettel kapcsolatosan, ám azóta sem tudta senki kideríteni, mégis mi a csudát keres ott állandóan Habony.

Most talán közelebb kerültünk a megfejtéshez. Ha ugyanis ebben a házban voltak a Szépművészeti festményei, akkor azokra vigyázni is kellett, márpedig erre a bizalmi állásra Habonynál keresve sem találhattak alkalmasabb embert.

Egyrészt Habonynak nincs semmilyen hivatalos állása, tehát nyilván ráért. Másrészt kendó-bajnoki múltja, az utcai közelharcban mutatott teljesítménye és koronagondnoki gyakorlata minden bizonnyal képessé teszik műkincsek őrzésére, akár erőszakos támadások esetén is. Harmadrészt eredeti végzettsége díszítőszobrász, tehát szakmabelinek tekinthető. És végül: közismerten vonzódik a vitrinekhez.

A másik lehetőség, hogy Habony mégsem teremőrként dolgozott a Szerb utcában, hanem tényleg ott lakik, és a Szépművészeti Múzeum egy füttyentésre odakölcsönözte a mintegy 300 milliót érő 10 antik képet, majd pedig körömszakadtáig titkolta ezt. De ez olyan szintű pofátlanság lenne, amit el sem tudunk képzelni a mindig visszafogott Nemzeti Együttműködés Rendszeréről.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.