Hoppál Péter megtalálta a helyét – Lélegzetelállító mutatvány a Fővárosi Nagycirkuszban

  • narancs.hu
  • 2015. január 11.

Villámnarancs

A Fővárosi Nagycirkusz Magyar Cirkuszcsillagok című új műsorának szombati megnyitóján fellépett az Orbán-kormány kultúráért felelős államtitkára is. Ő megúszta sérülés nélkül.
Hoppál Péter

Hoppál Péter

Fotó: MTI/Kovács Attila

Sajnálatos módon Hoppál nem a trapézon mutatta meg, mit tud, de még egy árva oroszlán szájába sem merte bedugni a fejét, csak: beszédet mondott. Mely beszédben azt az örömteli bejelentést tette mint a terület kormányzati felelőse, hogy eztán hungarikum (csupa nagybetűvel) lesz „a magyar cirkuszi lovasakrobatika”. Naná, a cseh legfeljebb bohémikum lehetne… De ne akadjunk fenn az ilyen apróságokon. S azon se kezdjünk szörnyülködni, hogy az működik itt nyilvánvalóan a legkevésbé, amire ezt az egész kisebbrendűségi komplexusainkra alapozott áruvédjegyet kitalálták, az tudniillik, hogy egy csomó, a világon tökéletesen egyedülálló dologgal vagyunk jelen a piacon, csak eddig valahogy nem volt píárjuk. Persze, a magyar műlovar, az magyar műlovar. Sőt, hát a ló eleve egy magyar állat, a hülye nyugatiak származnak csak a majomtól, mi nyilvánvalóan a lótól származunk, most már azt is tudjuk, hogy konkrétan az ostorpattintásra két lábra álló lótól.

Nos, ennyit felemelkedésünk, emberré válásunk történetéről. Ám itt valójában mégiscsak arról lehetett szó tegnap a cirkuszban, hogy a kultúráért felelős államtitkár elnézte a programfüzetet, s a műlovart terjesztette fel hungarikumnak.

Noha nyilvánvalóan a bohócot kellett volna.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.