Látványos Orbán–Simicska-kibékülés jön, már a helyszíne is megvan

  • narancs.hu
  • 2016. március 27.

Villámnarancs

Rejtélyek a Szolnoki Olaj sportcsarnokának avatója előtt.

Nagy a rettegés a Fideszben a 2018-as választásoktól; egyeseknek máris marhára hiányzik Orbán Viktor és Simicska Lajos régebben nagy biztonságot nyújtó duója.

Az atv.hu a Hetek című lap elemzését közli abból kiindulva, hogy a Fideszben kitört a pánik, mi lesz, ha a 2018-as választások előtt Lajos lepaktál Vonával?

A lap szerint, ha ez megtörténne, az „egyebek mellett azt jelentené, hogy a Jobbik óriási médiafelülethez jutna, ráadásul Simicska Lajos – akinek »emberei« évekig a közigazgatás felső szegmensében dolgoztak kulcspozíciókban – számtalan vitatott ügyre érdemi rálátással rendelkezhet, így a választási kampányban tippeket adhat a Jobbiknak korrupciós jellegű ügyekben”.

Noha messze van még 2018, de a cikk szerzője úgy tudja, hogy a Fideszben máris elébe mennének a nem kívánt kézfogónak, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy Orbán Viktor is jegyet váltott a közeljövőben esedékes szolnoki sportcsarnok-avatásra.

Orbán és Nyerges kezelnek Szolnokon, 2013-ban

Orbán és Nyerges kezelnek Szolnokon, 2013-ban

Fotó: MTI

Mert ha Orbán kosármeccsre megy, ott a kosárlabda számít a legkevésbé. Az már inkább, hogy a látogatás alkalmával le kell jattolnia a Szolnoki Olaj főnökével, aki nem más, mint Simicska legfőbb szövetségese, Nyerges Zsolt – ebből pedig nagy dolgok sülhetnek ki:

1. „Ha Orbán Viktor részt vesz a szolnoki stadion avatóján, kezet fog Nyerges Zsolttal, akkor ez akár üzenetértékű is lehet az egykori harcostárs, Simicska Lajos számára, hogy rendezni kívánja a kormányfő kettejük viszonyát.”

2. „Orbán Viktor szeretné a Szolnoki Olaj csarnokavatásán való részvételével »leválasztani« Nyerges Zsoltot a nagyvállalkozóról.”

Mielőtt azonban bárki körmét rágva várná a csarnokavatót, hogy majd azután minden másképp lesz, a cikk szerzője egy harmadik változatot is elénk tár. Jelesül azt, hogy „a látogatást azért nem érdemes túldimenzionálni, mert az Szolnok – ahol Lévai Anikó, Orbán Viktor felesége nevelkedett – választóinak szól csupán”.

Nos, e majdnem teljes körű spekuláció természetesen meg nem nevezett párt- és kormányközeli források közlései alapján íródott, amit akár komolyan is vehetünk vagy viccnek is tekinthetünk, mindenesetre nyakunkon április elseje. De mielőtt teljesen elvetnénk, gondoljunk csak bele: a félelem nagy úr. Biztosan lesznek, akik irhájuk mentésére megpróbálkoznak még a lehetetlennel is. Egy ilyen béke pedig távolról sem lehetetlen.

Frissités: Nem sportcsarnok, stadion! Ahogy azt jeleztük is, cikkünk az atv.hu posztja alapján készült, amelyben ezt írják: "A kremlinológiára fogékony magyar politikai elitben a következő hetekben sokan figyelnek Szolnokra. Pontosabban a Tisza-parti város kosárlabdacsapata, a Szolnoki Olaj új sportcsarnokának soron következő avatójára". Csakhogy Orbán április 9-én nem sportcsarnokot, hanem stadiont avat, amelynek részletes programját itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.