Orbán szerint elfogadták a magyar megoldást, valójában totális kudarc volt számára az EU-csúcs

  • narancs.hu
  • 2016. február 20.

Villámnarancs

Ön már rég nem lesz Olaszország miniszterelnöke, amikor én még mindig Magyarország királya leszek – mondta nagyjából a régi magyar anekdota nótájára Orbán az EU-csúcs után.

Miniszterelnökünk jól megsértődött a szerinte marha nagy magyar sikerrel zárult brüsszeli EU-csúcson. Márpedig a duzzogás nem kimondottan a győztesek szokása. Matteo Renzi olasz miniszterelnök belengette ugyanis, hogy a 2020-as költségvetésből nem lát Magyarország egy kanyit sem, ha a visegrádiak továbbra is szembemennek az uniós menekültpolitikával. Erre reagált sajtótájékoztatóján Orbán a fent idézett tenorban. Meg azt is mondta, hogy „most először Európában elfogadták a magyar megoldást”. Nos, nem. Sőt, nem és nem.

false

 

Fotó: MTI/AP/Geert Vanden Wijngaert

 

Egyfelől az angliai munkavállalással kapcsolatos megszorítások az unióra kiterjeszthetők eztán, ami pont az ellenkezője annak, amit Orbán és a visegrádiak szorgalmaztak.

Másfelől Orbán állításával szemben sem húznak kerítést eztán sem az unió köré.

És hát ez a Renzi-ügy sem úgy fest egészen, ahogy azt Orbán láttatni szeretné, lévén az EU 2020-tól esedékes költségvetését már jövőre elkezdik kifaragni.

Tehát a kisebbrendűségi komplexusokból fakadó kivagyiság ilyenkor szinte kötelező emlegetésen túl ezúttal csak annyi Orbán szereplésének a tanulsága, hogy megint nem szerzett barátokat (marad tehát az atyai Putyin). S azt, hogy magának nem szerzett, nyilván a kutya se bánná, de az országnak sem, arra mérget vehetünk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.