Énekeljünk a villamoson!

  • Zsigmond Gábor
  • 2015. augusztus 17.

Villamos, szék

Balog Zoltán szellemében jártak el ez illetékesek 1949-ben, amikor engedélyezték az éneklést a villamosokon. Igaz, csak bizonyos esetekben.

A tömegközlekedés hőskorában evidenciának számított, hogy „a villamoson lármázni és énekelni tilos”. Már 1892-ben rendeletet hoztak e tárgyban, és úgy tűnt, hogy ez a szabály örökre szól. Hosszú ideig valóban ennek a szellemében jártak el a kalauzok, talán még dicséretet is kaptak határozott fellépésükért.

Ám 1949-ben magas helyről érkezett levélke a BKV-előd BSZKRT Akácfa utcai központjába. A panaszos azon háborodott fel, hogy a villamos személyzete munkásdalokat éneklő fiatalokkal szemben járt el. A probléma kezelését bizonyos Garamszegi szakosztályvezetőre bízták, aki 1949 augusztusában írta meg közlekedéstörténeti jelentőségű feljegyzését a témával kapcsolatosan.

„Egyes túlbuzgó kalauzaink leszállíttattak a villamosról munkásdalokat éneklő ifjúsági csoportot. Kalauzainknak ez a túlbuzgóságból eredő eljárása egy régi, 55 éves hatósági rendelkezésen alapult, amely rendelkezés a villamoson a lármázást és éneklést tiltja. Ha a rendelkezés célját vizsgáljuk, meg kell állapítani, hogy annak rendeltetése az utasok nyugalmának megvédése, elsősorban az italos emberek kurjongatásai ellen, nem jelentheti azonban, hogy szervezett csoportok lelkesedésből a népi demokrácia propagálására villamoson ne énekelhessenek.”

Potenciális énekkar

Potenciális énekkar

Fotó: fortepan.hu

Persze valószínűleg nem lett volna ekkora felhajtás, ha az eset nem éppen a Világifjúsági Találkozó idejére esik, melyre 80 országból érkeztek a dalos kedvű ifjak. Garamszegi szakosztályvezető külön kiemelte, hogy „az említett esetben elkövetett hibát súlyosbítja az, hogy bár a Világifjúsági Találkozóval összefüggő rendeletekben és utasításokban ismételten a legnagyobb előzékenységre intettük alkalmazottainkat, ezek a sajnálatos esetek mégis megtörténhettek”.

Ráadásként Garamszegi megalkotott egy „áthidaló” rendeletet is, ami végképp tisztázni kívánta az ellentmondásos helyzetet. E szerint „az éneklés tilalmáról szóló rendelkezések olyképp értelmezendők, hogy az éneklés kocsijainkon csak az esetben tilos, ha az a többi utasok nyugalmát vagy a jó ízlést sérti, vagy az ének tartalma a népi demokratikus szellemmel össze nem egyeztethető”.

Mivel a szakosztályvezető nem akart újabb fiaskót, megpróbált minden részletet tisztázni. „Természetesen az éneklési tilalom feloldása nem jelenti azt, hogy a népi demokrácia énekei oly formában, oly körülmények közt vagy oly egyének által énekeltessenek, amelyek a népi demokrácia megkívánt tekintélyének csökkentésére alkalmasak” – írta, majd gyorsan hozzátette azt is, hogy „különösen nem engedhető meg az, hogy ittas vagy egyéb elítélendő magatartást tanúsító egyének demokratikus vagy munkásindulók éneklésével azokat profanizálják”.

Ezek a kalauzok már későbbiek, de a számonkérés hasonló

Ezek a kalauzok már a hatvanas évekből valók, de itt is van számonkérés

Fotó: fortepan.hu

Arról nem tudunk, hogy ezt követően előfordultak-e botrányos esetek, ám a történet csattanója mégis az, hogy az érvényes rendelet szellemében eljáró kalauzt – biztos, ami biztos – felelősségre vonták.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.