Harc az utasokért – Így kezdődött a fővárosi tömegközlekedés

  • Zsigmond Gábor
  • 2016. március 19.

Villamos, szék

Ki ne ismerné az „Éjjel az omnibusz tetején” című pesti slágert? Azt viszont nem sokan, hogy az omnibuszos vállalkozók micsoda ádáz küzdelmet folytattak! Közel kétszáz éve ugyanolyan heves viták zajlottak Pest közútjaiért, mint manapság – így született meg a fővárosi tömegközlekedés.

Az egész azzal kezdődött, hogy cseh földről Pestre költözött egy vállalkozó szellemű vendéglős, bizonyos Kratochwill Károly, aki jó érzékkel kibérelte a kávéházat a pesti kereskedőház székházában, aztán egy másikat a Városligetben. Ezzel itt véget is érhetett volna a történet, hiszen anyagi gondjai aligha voltak, mindkét hely hamar népszerűvé vált. De Kratochwill előállt egy meglepő újítással is: kitalálta, hogy a két kávéház között rendszeres közlekedést szervez és saját vendéglátóhelyeire maga viszi a vendégeit, jó pénzért. A cél érdekében kocsigyártókat keresett meg, hogy megfelelő járműveket tervezzenek, akik megalkották az első pesti omnibuszt, amire ekkor még olyan magyarosabb szavakat próbáltak kitalálni, mint a „mindeneskocsi”, a „cimboráskocsi”, vagy éppen a „pajtáskocsi”. Az 1832 nyarán útjára indult első omnibuszra bárki felszállhatott, a kocsikon nagyjából egy tucatnyian fértek el. Az volt a lényeg, hogy az omnibusz több utast vihetett, ráadásul olcsóbban, mint a drága konflisok, fiákerek, vagy bérkocsik. Igaz, nem lehetett a kocsist akárhová elirányítani, hiszen az csak a menetrend szerint járt, cserébe viszont mindig lehetett rá számítani. Míg a céhes fogatok csak akkor indultak, amikor a kocsi megtelt, az omnibuszokra előre lehetett jegyet váltani és mindig pontosan indultak. Ezzel lényegében megszületett a tömegközlekedés.

Ez már a száguldó 20. század! (Ferenciek tere, 1912)

Ez már a száguldó 20. század! (Ferenciek tere, 1912)

Fotó: fortepan.hu

Az üzlet jól is ment, a három omnibusz messze több pénzt hozott, mint amire számítani lehetett. Kratochwill korai startup vállalkozása idővel saját jegyeket nyomtatott és felállította az első jegypénztárakat a városban. Csakhogy a pesti, budai, sőt idővel az óbudai bérkocsis céhek feudális előjogaikat féltve elérték, hogy Budán ne terjeszkedhessen a vállalkozó. Sőt a budai céh kiharcolta, hogy az ottani omnibuszozásra ők kapjanak engedélyt, még akkor is, ha egy szem omnibuszuk sem volt. Ráadásul mindezt úgy, hogy Kratochwillnak korábban a budai tanács már engedélyezte a forgalom elindítását, csak éppen állomáshelyet nem kapott. Hamarosan a pesti céh is beindult és fiatalokat béreltek fel azért, hogy rossz hírét keltsék Kratochwill omnibuszainak és inzultálják az utasokat.

Kratochwill azzal vágott vissza, hogy kocsijai a város népszerű szórakozóhelyire is jártak, de a céhek nyomására ezektől a vonalaktól is eltiltották a vállalkozót. Még azt is elővették, hogy Kratochwillnak a kávéházaiból biztos megélhetése van, érthetetlen, hogy miért okoz ennyi kellemetlenséget a közlekedésben. Ám a pesti tanács végül mégis csak meghosszabbította Kratochwill engedélyét. De hiába. A cseh vállalkozó megelégelte a küzdelmet és 1837-ben egy kávé mellett hátradőlve feladta az omnibuszozást. Állítása szerint befektetése így is bőven megtérült.

Alig pár hónappal később céhes kocsik jártak ki a Városligetbe, de ezért a szolgáltatásért már nem tolongtak a fővárosiak. A járatokat csakhamar megszüntették. De újabb vállalkozók jöttek, és végül mégis elszaporodtak az omnibuszok a városban, s a lóvasút 1866-os megjelenéséig uralták a főváros útjait.De még utána is, évtizedekig meghatározó tömegközlekedési eszközök voltak. Noha az első autóbusz 1915-ben indult a fővárosban, az omnibusz 1929. április 30-én közlekedett utoljára menetrend szerint, a Szent Imre herceg (ma Villányi) úton.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.