Visszhang: tévésorozat

A mackó

  • SzSz
  • 2022. november 23.

Visszhang

Még el sem döntöttük, hol és mit eszünk ebédre, amikor a kajáldában már káosszal teli, őrült munka folyik.

A vécé elromlott és a víz elárasztotta az asztalokat; a hús előkészítésért felelős szakács késik; marhából túl keveset rendeltek; a pastry chef kéttortányi lemaradásban van; a személyzet pedig épp harmadszor küldi el egymást a kurva anyjába, felmondással fenyegetőzve. Legalábbis ez történik a sorozat fókuszában álló olasz szendvicsétteremben, minden áldott nap.

A mackóban ott van a tökéletes ételek mögött álló vér, veríték és könny, csakúgy, mint a tavalyi brit Forráspontban – igaz, a feszültséget itt az egysnittes felvétel helyett a káromkodás ritmusára szaggató vágás adja –, Christopher Storer show-ja mégsem egy tipikus konyhafőnök-sorozat. Michelin-csillagos étterem helyett egy koszos kis családi kajáldában járunk, amelynek vezetője öngyilkos lett, így a helyét öccse, Carmy veszi át – aki épp fehér abroszos luxushelyeken szerzett hírnevet és tapasztalatot magának. A főszerepet a Szégyentelenekből ismerős Jeremy Allen White alakítja, aki minden pillanatban úgy fest, mint akinek órák óta szüksége lenne egy cigiszünetre. A gyász mellett az addikcióival is meg kell küzdenie.

A Chicago Cubs baseballcsapat, húsos szendvicsek és bűnözés – e sorozatban minden megjelenik, amit a popkultúrában chicagóiként szokás azonosítani. De közben személyes drámákon keresztül tökéletesen mutatja be azt a dilemmát, amellyel az éttermek, városrészek, sőt az emberek többsége is bajlódik: hogyan fejlődjenek úgy, hogy közben ne felejtsék el a múltjukat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.