Visszhang: tévésorozat

A Pingvin

Visszhang

Bár Christopher Nolan Sötét lovag-trilógiája már flörtölgetett a földhözragadtabb tónusokkal, de valójában Matt Reeves 2022-es Batmanje tért vissza Frank Miller realista, bűnfilmes világába, kizárva a képletből a természetfelettit.

Reeves filmjéből mellékszereplőként is kitűnt Pingvin (Colin Farrell többkilónyi latex alatt), aki sebhelyes arcú, bicegve járó maffia-középvezetőként tért vissza Danny DeVito gótikus, rajzfilmszerű figurája után.

Lauren LeFranc sorozata őt teszi hősévé: Pingvin/Oz Cobb igyekszik a filmbeli katasztrófa okozta hatalmi vákuumban megkaparintani a vezetést. A Pingvin a kis halak története: miután a nagy gonoszok (Rébusz, Joker) és hősök (Batman) a földdel tették egyenlővé Gotham városát, a kicsiken a sor, hogy újraépítsék azt, és az alvilágát. Oz maga mellé veszi az elárvult, piti bűnözőt, Vicet (Rhenzy Feliz), miközben hol szövetkezik, hol titkon áskálódik a halott maffia­vezér, Carmine Falcone lánya, Sofia ellen (Cristin Milioti), aki épp most szabadult az Arkham elmegyógyintézetből. Mindhárman éhesek, és közös bennük a trauma, amelyet Gotham lakói is hordoznak – éppen ez segíti, hogy átvegyék felettük az irányítást.

A Pingvin nem sok újat mutat a gengszterfilmes klisék újrakeverésében (könnyen ráismerhetünk az A sebhelyesarcú és a Maffiózók elemeire), ehelyett szerethető antihőseivel és nagy szívével hódít. Farrell az inkább kreatív korlátként, mint lehetőségként működő jelmeze alatt is vérrel és élettel tölti meg Ozt, akit gátlástalan ambíciói ellenére is gyakran elragadnak az érzelmei. Batman nem is hiányzik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.