Visszhang: színház

Egy nő anatómiája

Visszhang

A nőket valóban egyetlen sorsközösségbe rendezi a sok társadalmi elvárás és a fájdalom?

Wéber Kata drámájából ez sejlik fel. Az eredetileg színműnek készült alkotást, a babát szüléskor elvesztő házaspár válságát Mundruczó Kornél néhány éve filmesítette meg, most Alföldi Róbert vitte színre.

Maya (Petrik Andrea) mindent egyedül intéz: villanykörtét cserél és otthon szül. A férj (Telekes Péter) mellékes elem, az eleve későn érkező bába pedig majdhogynem rutintalanabb, mint az újdonsült anya. Hogy mindez hozzájárul-e ahhoz, hogy a baba néhány perccel az első felsírás után meghal, az kérdés marad. Maya nem akar válaszokat, de dönthet-e erről egyedül, vagy ez is, mint annyi minden a női testtel kapcsolatban, közügy­nek számít? Kiderül a társadalmat makettként szemléltető, nagy közös vacsorán, amely persze katasztrófába fullad.

Kálmán Eszter lehengerlő díszlete uralja az egész darabot, a futurisztikusan hófehér színpad közepén csak egyetlen, kör alakú ágy áll. A teljes színpadkép a víziót biztosan remekül szolgálja, az átélhetőséget annál kevésbé. Persze a szülésjelenet lassan megtölti a helyzetet emóciókkal, de mire nagy nehezen valóban bevonódunk, az oda nem illő zene újra kizökkent.

A darab végig leszegett fejjel siet a konklúzió felé. És látjuk: fekete-fehérrel, árnyalatlanul csak ítéletet lehet írni. Mely szerint a férfiak (mind) fölösleges koloncok, a nők pedig a férfiak, a társadalom által rájuk kényszerített életek elszenvedői, s kizárólag egymásra számíthatnak a bajban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.