Visszhang: film

Vörös szobák

  • 2024. október 16.

Visszhang

Horrorfesztiválok fődíjait nyeri ez a semmilyen erőszakos látványt nem mutató film.

Egyszer látni messziről, monitoron véres falat a kamasz lányok kínzását videóra rögzítő kéjgyilkos hátterében. A sikolyok, könyörgések és a felvételtől elborzadó arcok azonban mindent elmondanak arról a félszeg lúzerről, akit most azzal vádolnak, hogy megcsonkított és megölt három kislányt. Vagy nem – mint azt védője állítja. Nem tárgyalótermi drámát látunk, az csak a kiindulópont. Az esetet ugyanis figyelemmel kíséri egy fiatal nő. Fotómodell és internetes kártyajátékos, bivalyerős számítógépe előtt ülve, luxuspent­house-ban kortyolgatja vitaminturmixát, nincs elérhetetlen adatbázis, megfejthetetlen kód számára. Viszont – talán vezeklésképpen az értékteremtés nélkül elért jólétért – az utcán alszik, mint egy hajléktalan. Itt találkozik a polgárokat vehemens állásfoglalásra (a halálbüntetést vissza kell állítani) késztető per miatt Montrealba érkezett, ám ott csövezni kényszerülő vidéki lánnyal, aki viszont a vádlott ártatlanságában hisz. Ő a másik pólus: a közéleti tévéműsor szenvedélyes betelefonálója, aki a lincshangulat miatt olvas be a hangadóknak, miközben maga is érzelmi alapú előítéleteinek rabja. Senki nem tud semmi biztosat a bűnügyről (sem), mégis mindenkinek határozott véleménye van. Az etikus hacker fotómodell végül kideríti az igazságot (egzisztenciája és anyagi tartalékai is rámennek), de a tudatos nézőben ott marad a kérdés önnön manipuláltságáról, és arról a másik világról, amelynek aktorai nyitott könyvként olvassák nem csak leveleinket, de egész életünket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”