Visszhang: film

Vörös szobák

  • 2024. október 16.

Visszhang

Horrorfesztiválok fődíjait nyeri ez a semmilyen erőszakos látványt nem mutató film.

Egyszer látni messziről, monitoron véres falat a kamasz lányok kínzását videóra rögzítő kéjgyilkos hátterében. A sikolyok, könyörgések és a felvételtől elborzadó arcok azonban mindent elmondanak arról a félszeg lúzerről, akit most azzal vádolnak, hogy megcsonkított és megölt három kislányt. Vagy nem – mint azt védője állítja. Nem tárgyalótermi drámát látunk, az csak a kiindulópont. Az esetet ugyanis figyelemmel kíséri egy fiatal nő. Fotómodell és internetes kártyajátékos, bivalyerős számítógépe előtt ülve, luxuspent­house-ban kortyolgatja vitaminturmixát, nincs elérhetetlen adatbázis, megfejthetetlen kód számára. Viszont – talán vezeklésképpen az értékteremtés nélkül elért jólétért – az utcán alszik, mint egy hajléktalan. Itt találkozik a polgárokat vehemens állásfoglalásra (a halálbüntetést vissza kell állítani) késztető per miatt Montrealba érkezett, ám ott csövezni kényszerülő vidéki lánnyal, aki viszont a vádlott ártatlanságában hisz. Ő a másik pólus: a közéleti tévéműsor szenvedélyes betelefonálója, aki a lincshangulat miatt olvas be a hangadóknak, miközben maga is érzelmi alapú előítéleteinek rabja. Senki nem tud semmi biztosat a bűnügyről (sem), mégis mindenkinek határozott véleménye van. Az etikus hacker fotómodell végül kideríti az igazságot (egzisztenciája és anyagi tartalékai is rámennek), de a tudatos nézőben ott marad a kérdés önnön manipuláltságáról, és arról a másik világról, amelynek aktorai nyitott könyvként olvassák nem csak leveleinket, de egész életünket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."