Visszhang: film

A világ királyai

  • - ts -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

Medellín utcái zsúfoltak, hangulatos lepukkantság mindenfelé, az épp csak pelyhedző állú kölyökfalka tagsága machetét forgat haszonnal (vagy anélkül) a túlélés reményében.

Te nem mennél oda soha, de Laura Mora Ortega filmjének rögtön megadja a tempót, valami különös lüktetést, s mindez a mű végéig fennmarad, pedig hol leszünk akkorra már Medellíntől. Messze. A világ végén, ott ahol a világ királyainak királysága elkezdődik. De odáig, az ígéret szó szerinti földjéig el is kell jutni, holott Medellínben teljesen jogosnak tűnik – valószínűleg mindenkor – a kérdés, hogy „Innen? Hová?”. Hőseink, öt kamaszkorú utcagyerek, bár szabadulnának, mégsem az a válaszuk, hogy bárhová. Már nagyon várják, hogy a kormány földvisszaadási bizottmánya visszaadja egyiküknek a valamikor kényszerkilakoltatást szenvedett öreganyja földjét. S mikor jön valami hivatalos papír, melyet akár visszaadásként is lehet értelmezni, többé nincs maradás. Irány a végtelen, a királyság, öt sorsüldözött gyerek road movie-ja a kies Kolumbián át. A táj néma, közönnyel tűr a természet, az emberek kietlenek. Hőseink pedig mennek, stoppal, gyalog, két biciklin öten az aranyért. Az út kerék alá, sós kútba tereli őket, fogynak is, de aki bírja, követi álmait, amelyeket egy látomásként fel-felbukkanó fehér ló és egy nagyon is valóságosnak látszó viskó gyűrött fotója jelenít meg.

Ortega tökéletesen bírja a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulójának szeretett stíljét: olyan fesztiválfilmet csinál, mint anno a szakág legjobbjai. Kész csoda, hogy mostanság is lehet nyerni vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.