Visszhang: film

A világ királyai

  • - ts -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

Medellín utcái zsúfoltak, hangulatos lepukkantság mindenfelé, az épp csak pelyhedző állú kölyökfalka tagsága machetét forgat haszonnal (vagy anélkül) a túlélés reményében.

Te nem mennél oda soha, de Laura Mora Ortega filmjének rögtön megadja a tempót, valami különös lüktetést, s mindez a mű végéig fennmarad, pedig hol leszünk akkorra már Medellíntől. Messze. A világ végén, ott ahol a világ királyainak királysága elkezdődik. De odáig, az ígéret szó szerinti földjéig el is kell jutni, holott Medellínben teljesen jogosnak tűnik – valószínűleg mindenkor – a kérdés, hogy „Innen? Hová?”. Hőseink, öt kamaszkorú utcagyerek, bár szabadulnának, mégsem az a válaszuk, hogy bárhová. Már nagyon várják, hogy a kormány földvisszaadási bizottmánya visszaadja egyiküknek a valamikor kényszerkilakoltatást szenvedett öreganyja földjét. S mikor jön valami hivatalos papír, melyet akár visszaadásként is lehet értelmezni, többé nincs maradás. Irány a végtelen, a királyság, öt sorsüldözött gyerek road movie-ja a kies Kolumbián át. A táj néma, közönnyel tűr a természet, az emberek kietlenek. Hőseink pedig mennek, stoppal, gyalog, két biciklin öten az aranyért. Az út kerék alá, sós kútba tereli őket, fogynak is, de aki bírja, követi álmait, amelyeket egy látomásként fel-felbukkanó fehér ló és egy nagyon is valóságosnak látszó viskó gyűrött fotója jelenít meg.

Ortega tökéletesen bírja a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulójának szeretett stíljét: olyan fesztiválfilmet csinál, mint anno a szakág legjobbjai. Kész csoda, hogy mostanság is lehet nyerni vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."