Visszhang: film

A világ királyai

  • - ts -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

Medellín utcái zsúfoltak, hangulatos lepukkantság mindenfelé, az épp csak pelyhedző állú kölyökfalka tagsága machetét forgat haszonnal (vagy anélkül) a túlélés reményében.

Te nem mennél oda soha, de Laura Mora Ortega filmjének rögtön megadja a tempót, valami különös lüktetést, s mindez a mű végéig fennmarad, pedig hol leszünk akkorra már Medellíntől. Messze. A világ végén, ott ahol a világ királyainak királysága elkezdődik. De odáig, az ígéret szó szerinti földjéig el is kell jutni, holott Medellínben teljesen jogosnak tűnik – valószínűleg mindenkor – a kérdés, hogy „Innen? Hová?”. Hőseink, öt kamaszkorú utcagyerek, bár szabadulnának, mégsem az a válaszuk, hogy bárhová. Már nagyon várják, hogy a kormány földvisszaadási bizottmánya visszaadja egyiküknek a valamikor kényszerkilakoltatást szenvedett öreganyja földjét. S mikor jön valami hivatalos papír, melyet akár visszaadásként is lehet értelmezni, többé nincs maradás. Irány a végtelen, a királyság, öt sorsüldözött gyerek road movie-ja a kies Kolumbián át. A táj néma, közönnyel tűr a természet, az emberek kietlenek. Hőseink pedig mennek, stoppal, gyalog, két biciklin öten az aranyért. Az út kerék alá, sós kútba tereli őket, fogynak is, de aki bírja, követi álmait, amelyeket egy látomásként fel-felbukkanó fehér ló és egy nagyon is valóságosnak látszó viskó gyűrött fotója jelenít meg.

Ortega tökéletesen bírja a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulójának szeretett stíljét: olyan fesztiválfilmet csinál, mint anno a szakág legjobbjai. Kész csoda, hogy mostanság is lehet nyerni vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.