Visszhang: film

A világ királyai

  • - ts -
  • 2024. szeptember 11.

Visszhang

Medellín utcái zsúfoltak, hangulatos lepukkantság mindenfelé, az épp csak pelyhedző állú kölyökfalka tagsága machetét forgat haszonnal (vagy anélkül) a túlélés reményében.

Te nem mennél oda soha, de Laura Mora Ortega filmjének rögtön megadja a tempót, valami különös lüktetést, s mindez a mű végéig fennmarad, pedig hol leszünk akkorra már Medellíntől. Messze. A világ végén, ott ahol a világ királyainak királysága elkezdődik. De odáig, az ígéret szó szerinti földjéig el is kell jutni, holott Medellínben teljesen jogosnak tűnik – valószínűleg mindenkor – a kérdés, hogy „Innen? Hová?”. Hőseink, öt kamaszkorú utcagyerek, bár szabadulnának, mégsem az a válaszuk, hogy bárhová. Már nagyon várják, hogy a kormány földvisszaadási bizottmánya visszaadja egyiküknek a valamikor kényszerkilakoltatást szenvedett öreganyja földjét. S mikor jön valami hivatalos papír, melyet akár visszaadásként is lehet értelmezni, többé nincs maradás. Irány a végtelen, a királyság, öt sorsüldözött gyerek road movie-ja a kies Kolumbián át. A táj néma, közönnyel tűr a természet, az emberek kietlenek. Hőseink pedig mennek, stoppal, gyalog, két biciklin öten az aranyért. Az út kerék alá, sós kútba tereli őket, fogynak is, de aki bírja, követi álmait, amelyeket egy látomásként fel-felbukkanó fehér ló és egy nagyon is valóságosnak látszó viskó gyűrött fotója jelenít meg.

Ortega tökéletesen bírja a nyolcvanas–kilencvenes évek fordulójának szeretett stíljét: olyan fesztiválfilmet csinál, mint anno a szakág legjobbjai. Kész csoda, hogy mostanság is lehet nyerni vele.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.