Visszhang: film

Róma

Visszhang

A szerelmes filmek ma már messze nem csak a fiatalok szenvedélyes egymásra találásának történetét jelentik, hanem az idősek kihunyó parazsát fújkáló mozikat is.

Az egyetlen gond, hogy ha lehet, ezek a geronto-romkomok még kínosabbak tudnak lenni, mint a fiatalabb kiadásúak.

Kristoffer és Gerda negyven éve nyúzzák egymást, már nem is igazán tudják, hogy miért vannak együtt, hiszen nem is lehetnének különbözőbbek. Kristoffer egy zsémbes nyugalmazott postás, akinek mindenre van egy rossz szava, Gerda pedig egy elvágyódó tekintetű, bájos festőnő. Természetes, hogy nyűglődésre vannak ítélve és természetes, hogy befogadóként a nővel kell együtt éreznünk, vitának helye nincs. Annyira, hogy amikor Gerda a negyvenedik évfordulójukra kapott római úton összefut, majd össze is melegszik a volt tanárával, az egy romantikus emberi botlás csupán, ami a film szerint jár is neki, és nem kell belegondolnunk abba, hogyha azt látnánk, amint a férfi lép le a nála sokkal fiatalabb exével, már hajítanánk is a papucsot a tévéhez.

De láthatóan nem gondolkodni vagyunk itt, hanem érezni, érezni Róma kortalan romantikáját, érezni a meg nem élt vágyak elsöprő erejét, a sosem volt szerelmet – és talán egy kevés szekunder szégyent az egész láttán.

Mindazonáltal a dán humor átsegíthet minket a nehezén, és a végkifejlet is kárpótolja némileg a jó érzést, úgyhogy mindazok számára, akiknek legitimálásra van szükségük egy(-két) félrelépés, esetleg évtizedek szisztematikus hazugságai miatt, ez a film gyógyír lehet a bűntudattól felhorzsolt szívre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.