Visszhang: színház

Akár Akárki

  • - sisso -
  • 2022. december 7.

Visszhang

Borbély Szilárd valaha amoralitás játékként definiálta a darabját, de a Forte Társulat most zenésen-táncosan vitte színre.

Horváth Csaba koreografikus rendezéseinél a mozdulatok és a szöveg összeölelkezve léteznek a színpadon, így oldani tudják a mondanivaló súlyát is. Mert ebben a középkori moralitásjátékokat is kegyetlenül kifordító, kiüresítő színpadi műben van nehezék rendesen: a szolidaritás, az emberség hiánya, a helyzet reménytelensége. A mélyszegénység és a számkivetettség 2014-ben elhunyt lírikusának több lírai és prózai művét is színpadra vitték már, de az Akár Akárkihez mégis nehezen találtak utat a színházi alkotók.

Szerencsére ez a próbálkozás rögtön érvényes magyarázatokkal szolgál a többértelmű szövegre: a színészek pergő játéka allegorikus és örökérvényű figurákká transzformálja az „akárkiket”. Konzumlények posztmodern drámája kel életre itt, általuk ölt testet a halál, aki mindig ott van a színpadon, akárcsak a többiek, a lecsúszott értelmiségi, az akcióvadász nő, a bér-sorbanálló vagy a banki alkalmazott. A szereplők néha összegyűlnek egy vokális – afféle posztmodern gregoriánként szóló – összefoglalóra. Mindez csodás egységet alkot Kalászi Zoltán és Kiss-Benedek Kristóf külvárosi útjavító munkálatokat idéző, ám akrobata mutatványokhoz is nagyon alkalmas díszleteivel, ahogy Benedek Mari szürreálisan elrajzolt jelmezeivel is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.