Visszhang: színház

Akár Akárki

  • - sisso -
  • 2022. december 7.

Visszhang

Borbély Szilárd valaha amoralitás játékként definiálta a darabját, de a Forte Társulat most zenésen-táncosan vitte színre.

Horváth Csaba koreografikus rendezéseinél a mozdulatok és a szöveg összeölelkezve léteznek a színpadon, így oldani tudják a mondanivaló súlyát is. Mert ebben a középkori moralitásjátékokat is kegyetlenül kifordító, kiüresítő színpadi műben van nehezék rendesen: a szolidaritás, az emberség hiánya, a helyzet reménytelensége. A mélyszegénység és a számkivetettség 2014-ben elhunyt lírikusának több lírai és prózai művét is színpadra vitték már, de az Akár Akárkihez mégis nehezen találtak utat a színházi alkotók.

Szerencsére ez a próbálkozás rögtön érvényes magyarázatokkal szolgál a többértelmű szövegre: a színészek pergő játéka allegorikus és örökérvényű figurákká transzformálja az „akárkiket”. Konzumlények posztmodern drámája kel életre itt, általuk ölt testet a halál, aki mindig ott van a színpadon, akárcsak a többiek, a lecsúszott értelmiségi, az akcióvadász nő, a bér-sorbanálló vagy a banki alkalmazott. A szereplők néha összegyűlnek egy vokális – afféle posztmodern gregoriánként szóló – összefoglalóra. Mindez csodás egységet alkot Kalászi Zoltán és Kiss-Benedek Kristóf külvárosi útjavító munkálatokat idéző, ám akrobata mutatványokhoz is nagyon alkalmas díszleteivel, ahogy Benedek Mari szürreálisan elrajzolt jelmezeivel is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.