Visszhang: lemez

Sarathy Korwar: Kalak

  • - minek -
  • 2022. december 7.

Visszhang

Az Indiában nevelkedett londoni dobos-ütőhangszeres zenekarvezető több, egymással is kereszteződő műfajban aktív, termékeny zenész.

A Kalak már a harmadik idei nagylemeze, hiszen Auntie Flóval egy folkosabb korongot, Flock nevű zenekarával pedig egy jazzalbumot adott ki – ez utóbbiról Tamar Osborn fuvolás-szaxofonost és Al MacSween szintetizátorost is meghívta szólólemezére. A Kalak a legjobb értelemben vett fúziós lemez, ahol a hagyományosból absztrahált indiai ritmika – Korwar egykori tablatanulmányainak tanulságait fordította le „nyugati” dobszettre –, keleti és nyugati repetitív zene, jazz és mindenféle populáris zenei hagyományok találkoznak, és a vérpezsdítő vagy épp meditatív végeredmény egy­aránt leköti a figyelmünket. Az

album hangzását meghatározó elektronikus producernek, Photay-nak köszönhetően akad olyan szerzemény is (Utopia Is a Colonial Project), amelyben a szintetizátor- és szaxofonfutamok nyomán szinte vágtázó ritmusok gördülnek elő. A számcímek és néha a narráció (mint a szerző rövid monológjaként is felfogható Recipe to Cure Historical Amnesia) a posztkolonialista örökséggel való szembenézést ígérik. Leginkább persze a korwari értelemben vett dél-indiai zenei futurizmus eszközeivel. Sarathy Korwar jó érzékkel adagolja a meditatív etűdöket, a szinte hipnotikus transzba ejtő darabokat, a decens, szofisztikált tánczenéket, és még hozzájuk csapja a Remember to Look Out for the Signs minden ütős hangszert megszólaltató ritmusorgiáját is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."