Visszhang: film

A stand up királynője

  • 2022. december 7.

Visszhang

Van a svéd gyerekkönyvekben, -filmekben valami irritáló nyájasság. A „mindenre van megoldás” és a „nahát, te is pont olyan vagy, mint én, csak másképp” lapos optimizmusa.

Az én csontsovány nővérem című, 2016-os tabutörő dolgozatával a kibontakozni látszó pályafutás tekintetében nagy reményeket ébresztő Sanne Lenken új filmjében is kamasz lány néz szembe életet meghatározó traumával (súlyosan depressziós édesanyja öngyilkosságával), de pont olyan jól nevelten küzd meg vele, hogy az kielégítse jól nevelt tinédzserek aranyosságigényét. Giccshatáron át-átmerészkedő monológokban társalog a melankolikusan mosolygó vagy a meghalást már fájlalván szomorúan révedező elhunyt mamával, szemrehányásokkal illeti a révedezést fő tevékenységként gyakorló, olykor sírni sem restellő papát. Az inkább sértődött, mint gyászoló kislány viszont elhatározta, hogy többet nem sír. Egyebet is elhatározott: valóságos tét nélküli fogadalmai (haját levágja, könyvet nem olvas, háziállatot nem tart, és stand up sztárként hódítja meg a világot) mind arról szólnak, hogy nem és nem lesz olyan, mint a szülei. Az utóbbi törekvéshez, mármint a komikusi hivatáshoz viszont nem ártana némi humor. Bár osztálytársai nem vevők rá, a kislány erőltetett poénjai végül meghódítják a családból, barátokból és azok barátaiból, továbbá a kisvárosi bár nyájas vendégeiből álló közönséget, akik nem győzik bátorítani „olyan mint én, csak másképp” földijüket. A papa végre nevet, a kislány végre sír. Lám, lám! Mindenre van megoldás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.