Visszhang: film

A stand up királynője

  • 2022. december 7.

Visszhang

Van a svéd gyerekkönyvekben, -filmekben valami irritáló nyájasság. A „mindenre van megoldás” és a „nahát, te is pont olyan vagy, mint én, csak másképp” lapos optimizmusa.

Az én csontsovány nővérem című, 2016-os tabutörő dolgozatával a kibontakozni látszó pályafutás tekintetében nagy reményeket ébresztő Sanne Lenken új filmjében is kamasz lány néz szembe életet meghatározó traumával (súlyosan depressziós édesanyja öngyilkosságával), de pont olyan jól nevelten küzd meg vele, hogy az kielégítse jól nevelt tinédzserek aranyosságigényét. Giccshatáron át-átmerészkedő monológokban társalog a melankolikusan mosolygó vagy a meghalást már fájlalván szomorúan révedező elhunyt mamával, szemrehányásokkal illeti a révedezést fő tevékenységként gyakorló, olykor sírni sem restellő papát. Az inkább sértődött, mint gyászoló kislány viszont elhatározta, hogy többet nem sír. Egyebet is elhatározott: valóságos tét nélküli fogadalmai (haját levágja, könyvet nem olvas, háziállatot nem tart, és stand up sztárként hódítja meg a világot) mind arról szólnak, hogy nem és nem lesz olyan, mint a szülei. Az utóbbi törekvéshez, mármint a komikusi hivatáshoz viszont nem ártana némi humor. Bár osztálytársai nem vevők rá, a kislány erőltetett poénjai végül meghódítják a családból, barátokból és azok barátaiból, továbbá a kisvárosi bár nyájas vendégeiből álló közönséget, akik nem győzik bátorítani „olyan mint én, csak másképp” földijüket. A papa végre nevet, a kislány végre sír. Lám, lám! Mindenre van megoldás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."