Visszhang: film

Államfők

  • SzSz
  • 2025. július 9.

Visszhang

Napjainkban nehéz kérdés előtt állnak a nemzetközi összeesküvésekben utazó amerikai akció- és kémfilmek: ki legyen a főgonosz?

Kína, a mindent és mindenkit megfigyelő, agresszív és elnyomó szuperállam, amelyet a jelenlegi kormány valójában is első számú ellenségének tart? Nem lehet, hiszen a kínai nézettséget és bevételeket egy stúdió sem nélkülözheti. Az örök rosszfiú Irán? Jó lenne, de egy átlagnéző nem igazán tud különbséget tenni a közel-keleti államok között. Az évek óta háborúzó Oroszország? Kár, hogy Trump ilyen látványosan udvarol Putyinnak, az orosz propaganda meglepően hatékony, mindenre woke-ot kiáltó trollfarmjai pedig nem egy filmet süllyesztettek már el.

Az Államfők egy meglepően elegáns vágással talált új gonoszt: magát az Egyesült Államokat! Vagy­is annak sokat emlegetett mélyállamát, amely a többi NATO-tagra felesleges ingyenélőkként, Európára gyenge, gyámoltalan kontinensként tekint, és mindennél jobban tiszteli az „erősebb kutya”-filozófiáját. Nem nehéz mindebbe belelátni a MAGA-világ kritikáját.

Ilya Naishuller filmje ennek ellenére mégsem valamiféle okos-szatirikus akciófilm, még csak azzal sem lehet vádolni, hogy különösebb mondanivalója lenne a világról a „szeressük egymást, gyerekek!”-en kívül. Főhőse a népszerűtlen angol miniszterelnök (Idris Elba) és a szupernépszerű amerikai elnök (John Cena), akiket egyszerre akarnak eltenni láb alól. Ellentéteiket félretéve összefognak, és mindenkit lenyomnak – közben néha még a nézői elvárásoknak is megfelelnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.