Visszhang: lemez

Avi Avital: Concertos

Visszhang

Az izraeli mandolinművész vezetékneve beszélő név, a reggeli harmatra utal.

No persze, mandolinra nem is szokás fáradt, szomorú dalokat komponálni, de mégsem jutna eszembe ez az apró trivia, ha a lemezen szereplő versenyművekből nem áradna a frissesség. Vivaldi eredetileg négy hegedűre írt h-moll concertójával kezdünk, amelynek mindegyik szólórészét Avital játszotta mikrofonba. Majd Bach következik, ugyancsak adaptáció: egy elveszett műváltozat szerint két csembalóra készült c-moll versenymű, amely oboára és hegedűre alkalmazva maradt fenn az utókornak. Ezúttal Giovanni Antonini szopránfurulyája látja el a fúvós szerepét, és meglepően jó párost alkot a mandolinnal. Két alig ismert nápolyi szerző mandolinversenye is szerepel az albumon. A Haydn-kortársnak mondható Emanuele Barbella darabja néha közhelyes, máskor meglepően szellemes, de jókedvű vállalás. Kicsivel fiatalabb kollégája, Giovanni Paisiello a vígopera mestere volt a korban, éppenséggel ő zenésítette meg először a sevillai borbély történetét, ami aztán Mozart és Rossini érdeklődését is felkeltette. Ami egy hegedűn izgalmas kadencia volna, az a mandolinon csak halk püntyögés, de ez azért ne szegje kedvünket. Főleg, hogy a műsort Hummel népszerűbb mandolinversenye zárja (opus 73), amelyet Avi Avital könnyed virtuozitással, ízesen megformálva ad elő, aligha rosszabbul bárki másnál. Az Il Giardino Armonico ragyogó partner, bár feladatuk lényegi része gyakran éppen az, hogy ne kerekedjenek fölébe a halk szólóhangszer hangjának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.