Visszhang: lemez

Avi Avital: Concertos

Visszhang

Az izraeli mandolinművész vezetékneve beszélő név, a reggeli harmatra utal.

No persze, mandolinra nem is szokás fáradt, szomorú dalokat komponálni, de mégsem jutna eszembe ez az apró trivia, ha a lemezen szereplő versenyművekből nem áradna a frissesség. Vivaldi eredetileg négy hegedűre írt h-moll concertójával kezdünk, amelynek mindegyik szólórészét Avital játszotta mikrofonba. Majd Bach következik, ugyancsak adaptáció: egy elveszett műváltozat szerint két csembalóra készült c-moll versenymű, amely oboára és hegedűre alkalmazva maradt fenn az utókornak. Ezúttal Giovanni Antonini szopránfurulyája látja el a fúvós szerepét, és meglepően jó párost alkot a mandolinnal. Két alig ismert nápolyi szerző mandolinversenye is szerepel az albumon. A Haydn-kortársnak mondható Emanuele Barbella darabja néha közhelyes, máskor meglepően szellemes, de jókedvű vállalás. Kicsivel fiatalabb kollégája, Giovanni Paisiello a vígopera mestere volt a korban, éppenséggel ő zenésítette meg először a sevillai borbély történetét, ami aztán Mozart és Rossini érdeklődését is felkeltette. Ami egy hegedűn izgalmas kadencia volna, az a mandolinon csak halk püntyögés, de ez azért ne szegje kedvünket. Főleg, hogy a műsort Hummel népszerűbb mandolinversenye zárja (opus 73), amelyet Avi Avital könnyed virtuozitással, ízesen megformálva ad elő, aligha rosszabbul bárki másnál. Az Il Giardino Armonico ragyogó partner, bár feladatuk lényegi része gyakran éppen az, hogy ne kerekedjenek fölébe a halk szólóhangszer hangjának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.