Visszhang: film

Az utolsó párbaj

  • - kg -
  • 2021. október 13.

Visszhang

A 14. századi Franciaországban járunk, délután négy órakor.

Hideg téli idő van. Dárdáját a sebhelyesarcú lovag a simaképűre emeli, és viszont, és a lovak már vágtatnak is egymás felé. Két és fél óra múlva kiderül majd, melyikük marad életben. A tagbaszakadt tapló, akinek hitvesét az atletikus playboy megbecstelenítette, vagy a nyakigláb nőcsábász, aki szerint nem történt erőszak, csupán két felnőtt engedett a vágyainak. Ridley Scott filmjében középkoriasan lassan telik az idő, méghozzá azzal, hogy három különböző nézőpontból – a férjéből, a vélt vagy valós erőszaktevőéből és a feleségéből – megnézhessük, mi történt. Scott megnézte A vihar kapujábant? Semmi sem lehetetlen. Az sem, hogy a középkorban végig tél volt, mint ahogy a film sugallja. Azt viszont nem sugallja, hanem határozottan állítja, hogy nőnek lenni az 1300-as évek végén semmi jóval nem kecsegtetett. 152 perc és három nézőpont talán sok e csekély, bár mindig időszerű mondandóhoz, a Rashomon-technikára semmi szükség, inkább csak fontoskodás, igaz, nélküle 80 percben el lehetett volna mesélni az egészet, ami egy Scott-kaliberű rendezőnek rangon aluli. Egy darabig szórakoztató, ahogy Matt Damon dúvadként közlekedik a középkorban, Adam Driver #metoo botrányba keveredik, Ben Affleck kiszőkítetten orgiázik, Jodie Comer pedig kitör áldozati szerepéből, a maradék nagyon sok percben pedig sok a ló és a kandalló. Még a tűz is Scotthoz méltó professzionalizmussal ropog, és ahogy bevilágítja a harcból megtért Damon meggyötört lábfejének bütykét, az igazán bátor és szerzői megoldás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."