Visszhang: film

Az utolsó párbaj

  • - kg -
  • 2021. október 13.

Visszhang

A 14. századi Franciaországban járunk, délután négy órakor.

Hideg téli idő van. Dárdáját a sebhelyesarcú lovag a simaképűre emeli, és viszont, és a lovak már vágtatnak is egymás felé. Két és fél óra múlva kiderül majd, melyikük marad életben. A tagbaszakadt tapló, akinek hitvesét az atletikus playboy megbecstelenítette, vagy a nyakigláb nőcsábász, aki szerint nem történt erőszak, csupán két felnőtt engedett a vágyainak. Ridley Scott filmjében középkoriasan lassan telik az idő, méghozzá azzal, hogy három különböző nézőpontból – a férjéből, a vélt vagy valós erőszaktevőéből és a feleségéből – megnézhessük, mi történt. Scott megnézte A vihar kapujábant? Semmi sem lehetetlen. Az sem, hogy a középkorban végig tél volt, mint ahogy a film sugallja. Azt viszont nem sugallja, hanem határozottan állítja, hogy nőnek lenni az 1300-as évek végén semmi jóval nem kecsegtetett. 152 perc és három nézőpont talán sok e csekély, bár mindig időszerű mondandóhoz, a Rashomon-technikára semmi szükség, inkább csak fontoskodás, igaz, nélküle 80 percben el lehetett volna mesélni az egészet, ami egy Scott-kaliberű rendezőnek rangon aluli. Egy darabig szórakoztató, ahogy Matt Damon dúvadként közlekedik a középkorban, Adam Driver #metoo botrányba keveredik, Ben Affleck kiszőkítetten orgiázik, Jodie Comer pedig kitör áldozati szerepéből, a maradék nagyon sok percben pedig sok a ló és a kandalló. Még a tűz is Scotthoz méltó professzionalizmussal ropog, és ahogy bevilágítja a harcból megtért Damon meggyötört lábfejének bütykét, az igazán bátor és szerzői megoldás.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.