Visszhang: könyv

Bánhidi Lilla: Sorsod Borsod

Visszhang

Alexa egy csúnya szakítást követően költözik Miskolcról Budapestre.

Kulturális riporterként helyezkedik el egy közepesen népszerű tévécsatornánál, a munkájával azonban elégedetlen. Bűnügyekkel szeretne foglalkozni inkább, és elszántságának köszönhetően az álma teljesülni látszik: a Sorsod Borsod nevű Facebook-csoportban rátalál egy Miskolc környékéről eltűnt fiatal lányokról szóló, izgalmasnak ígérkező sztorira. Vissza kell tehát térnie fiatalkora helyszíneire, ahol az is kiderül, hogy volt barátja nyomoz az eltűnt lányok után.

A szerző első krimije a városszerte felbukkanó levágott lábfejek és a főzőverseny győztes kocsonyájába belefőzött emberi maradványok ellenére is könnyed nyári olvasmány. A jól bevált sémákból összerakott – kevéssé invenciózus – bűnügyi szál mellett ugyan egy-egy pillanatra releváns társadalmi kérdéseket is felvillant a regény, ám a pitiáner bűnöző férj miatt szenvedő cigány család sorsa, a nyomorból kitörni vágyó fiatal srác története, vagy a helyi szintű korrupció nem tud szerves részévé válni a cselekménynek, sőt ezek tárgyalása egy idő után egyszerűen félbeszakad. A gyilkos felkutatásánál még az is fontosabbnak tűnik, hogy Alexa és Norbert vajon újra összejönnek-e. Maga a szöveg is terjengős, túlírt, dinamikailag egyenetlen és tele van felesleges kitérőkkel. Lokálspecifikus krimi helyett romantikus ponyvát kapunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.